شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران، رضا مریدی، مریم طوسی، گلدی قمری، سیروس حبیب و پریسا تبریز را معرفی کردیم.

این هفته با پی یر امیدیار موسس سایت خرید و فروش اینترنتی e-bay آشنا می شویم.

پی یر امیدیار رئیس و مؤسس سایت ای‌بی (e-bay) اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸، ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته ‌است.

پی‌یِرمراد امیدیار(Pierre Morad Omidyar) ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ در پاریس از زوج مهاجر ایرانی که برای تحصیلات عالی به فرانسه مهاجرت کرده بودند، به دنیا آمد و نامش را پرویز گذاشتند. پدرش سیروس امیدیار جراح است و در بیمارستان جان هاپکینز بالتیمور کار می کرد و امروزه در کالیفرنیا به کار پزشکی اشتغال دارد. مادرش الهه میرجلالی امیدیار دکترای زبانشناسی از سوربن دارد و مدرس دانشگاه است. ۶ ساله بود که به خاطر کار پدر به مریلند آمریکا رفتند. از ۹ سالگی طی دوران دبیرستان عاشق کامپیوتر شد . در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه کامپیوتری برای کتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. بالاخره هم توانست در سال ۱۹۸۸ در رشته کامپیوتر از دانشگاه ” تافتس” فارغ التحصیل شود . او همچنین در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا نیز تحصیل کرده است. پس از فارغ التحصیلی در شرکت اپل (Apple) ـ سازنده کامپیوتر – مشغول به کار شد. طی همین دوران با همسرش پاملا آشنا شد و مدتی بعد با او ازدواج کرد.

پی یر امیدیار در سال ۱۹۹۵ چند سایت اینترنتی را تحت یک مجموعه واحد و با آدرس www.ebay.com گرد آورده و از خانه اداره می کرد. یک بار وقتی که تعطیلات آخر هفته اش طولانی شد تصمیم گرفت جایی را برای برگزاری حراج در اینترنت شکل دهد. او این کار را انجام داد و حاصل کارش را ” حراج شبکه ” نامید. برای آن که کارایی سایت خود را امتحان کند یک دستگاه سوراخ کن لیزری را که ایراد فنی هم داشت به حراج گذاشت دو هفته بعد این دستگاه به قیمت ۱۴ دلار حراج شد. بدین ترتیب اولین کالا در این سایت حراج شد و رسماً سایت مذکور آغاز به کار کرد. این اتفاق در سال ۱۹۹۵ روی داد و از آن به بعد چنان رشدی در Ebay پدید آمد که وضعیت فعلی آن با شرایط سال ۱۹۹۵ اصلاً قابل مقایسه نیست. سایت مذکور پس از شکل گیری در سال ۱۹۹۵ تا مدتی با همان نام ” حراج شبکه ” فعالیت می کرد . پس از مدتی امیدیار نامش را تغییر داد و آن را e-bay نامید. ایده تشکیل این سایت به گفته خود امید یار خیلی ساده و البته ایده آلیستی بود: “از طریق اینترنت می توان بازاری کامل و جامع ایجاد کرد که در آن وضعیت عرضه و تقاضا برای همگان شفاف و روشن باشد. “

امروز به طور متوسط روزانه ۱۲ میلیون عدد کالا در سایت e-bay به فروش می رود . تعداد مشتریان ثبت شده e-bay هم ۱۴۴ میلیون نفر است . به عبارت دیگر ۱۴۴ میلیون نفر از مردم کره زمین مشتریان رسمی و دائم آن محسوب می شوند .

امیدیار در سایت اینترنتی شخصی خویش که در آن با مخاطبان و علاقه مندان پیغام رد و بدل می کند، خودش را چنین معرفی کرده است: “من بیشتر عمرم فردی طرفدار تکنولوژی بوده ام. اگر چه شهرتم به واسطه ابداع e-bay است، اما سعی ام بر آن است که دنیا را به مکانی بهتر بدل کنم.” به همین منظور است که او و همسرش در امور خیریه و کمک به مردم فعالیت دارند.

بر پایهٔ اطلاعات فوربز، ثروت پیر امیدیار ۱۱.۱ بیلیون دلار در مارچ ۲۰۱۸ بوده است.

امیدیار در سال ۲۰۰۹ حدود ۲ میلیون دلار به بنیاد ویکی‌مدیا کمک رساند. او در سال ۱۹۹۹ کارآفرین نمونه ی سال آمریکا شناخته شد و در سال ۲۰۱۱ دکترای افتخاری از دانشگاه تافتس دریافت کرد. در حال حاضر او و همسرش ساکن هونولولوی هاوایی هستند.