شهروند- استفانی واند کراتس (Stephanie Vande Kraats) چهارده سال است که در مدرسه ی مسیحی ساری (Surrey Christian School) در استان بریتیش کلمبیا زبان انگلیسی تدریس می کند و کتابدار است. او در زمان بستن اولین قرارداد، ۱۴ سال پیش، ازدواج کرده بود ولی بعد از ۱۰ سال از همسرش جدا شد و هم اکنون با دوست پسرش زندگی می کند. به تازگی مدیریت مدرسه به او گفته است که نمی تواند قراردادش را تمدید کند زیرا معلم های این مدرسه تنها از طریق ازدواج قانونی بین مرد و زن می توانند رابطه ی جنسی داشته باشند.

این مدرسه برای انجام فعالیت ها نیمی از کمک های مالی لازم را از دولت دریافت می کند ولی به تعهداتش پایبند نیست و با کارمندانش کاملا تبعیض آمیز رفتار می کند.

این مدرسه تنها یکی از صدها مدرسه ی مسیحی در سراسر کاناداست که به خودش اجازه می دهد قوانین تبعیض آمیز برای استخدام کارمندان داشته باشد زیرا بر اساس قانون به دلیل حاکمیت آموزه های دینی از برخی قوانین حقوق بشری مستثنی هستند.

استفانی واند کراتس شش ماه به پایان قرارداد کاری اش باقی مانده است و به او گفته اند که قراردادش تمدید نخواهد شد. او از این اتفاق بسیار ناراحت و شوکه است و می گوید که تا قبل از پایان قراردادش استعفا خواهد داد.

استفانی واند کراتس می گوید در محیطی که با او برخورد تحقیرآمیز شده است به فعالیت ادامه نخواهد داد. مدیر مدرسه معتقد است برخورد تبعیض آمیزی صورت نگرفته است. شرایط مطرح شده یکی از الزامات کار در این مدرسه است که از ابتدا به صورت شفاف مطرح شده است و کارمندان با توافق خودشان قبول کرده اند.