بخش انگلیسی صدای آمریکا ـ وزیر خارجه مالاوی طی دیداری از اسرائیل گفت که کشورش در اورشلیم سفارتخانه افتتاح خواهد کرد.

آیزنهاور مکاکا، وزیر خارجه مالاوی، روز سه شنبه در بیانیه ای ویدیویی گفت که این تحول «گامی جسورانه و چشمگیر» است. به این ترتیب، مالاوی نخستین کشور آفریقایی خواهد بود که طی چند دهه در اورشلیم سفارتخانه افتتاح می‌کند. اورشلیم شهری است که برای یهودیان، مسیحیان، و مسلمانان مقدس محسوب می‌شود.

گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، نیز که در کنار وزیر خارجه مالاوی حضور یافته بود، گفت: «من مشتاقانه منتظرم سفارتخانه شما به زودی باز شود و اطمینان دارم رهبران آفریقایی بیشتری این تصمیم را دنبال خواهند کرد.»

مالاوی یکی از معدود کشورهای آفریقایی است که از زمان استقلال خود در سال ۱۹۶۴ روابط دیپلماتیکش با اسرائیل را حفظ کرده است. به دنبال جنگ سال ۱۹۷۳ در خاورمیانه، شانزده کشور، شامل ساحل عاج، کنیا، و جمهوری دموکراتیک کنگو سفارتخانه‌های خود در اورشلیم را تعطیل کردند. کشورهایی که بعدتر سفارتخانه‌های‌شان را گشودند نیز محل آن را در تل آویو قرار دادند.

شان کمپوندنی، مدیر روابط عمومی ریاست جمهوری مالاوی، در مصاحبه‌ ای تلفنی با صدای آمریکا گفت که برنامه تاسیس سفارت مالاوی در اورشلیم یکی از گام‌هایی است که لازاروس چاکورا، رئیس جمهوری مالاوی، از زمان رسیدن به قدرت در ماه ژوئن در نظر داشته است.

انتظار می‌رود گشایش سفارت مالاوی در اورشلیم در سال ۲۰۲۱ اتفاق بیافتد.

از جمعیت ۲۰ میلیونی مالاوی حدود ۷۷ درصد مسیحی و ۱۴ درصد مسلمان هستند و ۶ درصد جمعیت این کشور در مرکز آفریقا را یهودیان، هندوها، بهاییان، و سیک‌ها تشکیل می‌دهند.

صدای امریکا