شهروند ـ شهروند ستونی را اختصاص داده است به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم. در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی و سایه اسکای را معرفی کردیم.

این هفته شما را با یک پزشک و جراح موفق ایرانی ـ کانادایی به نام مهران انوری آشنا می کنیم.

مهران انوری در سال ۱۳۳۸ در خانواده ای بهایی که پدر و مادر هر دو داروساز بوده اند در تهران به دنیا آمده و تا کلاس نهم را در دبیرستان البرز گذرانده است. پس از مهاجرت خانواده به انگلستان با پایان تحصیلات دبیرستان در رشته پزشکی در دانشگاه نیوکاسل ادامه تحصیل داده که طی تنها پنج سال موفق به اخذ مدرک در این رشته شده است. او از ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ در دانشگاه مک مستر کانادا در رشته جراحی به تحصیلات خود ادامه داد و دوره فوق تخصص خود را در دانشگاه آدلاید در استرالیا تحت نظر پرفسور جان دنت و گلین جیمسون از پیشگامان جراحی بیماریهای گوارشی گذراند.

انوری در سال ۱۹۹۲ پس از پایان دوره فوق تخصص جراحی به کانادا بازگشت و در بیمارستان سنت جوزف شهر همیلتون (استان انتاریو) در کلینیک جراحی جهاز هاضمه و معده به کار پرداخت.

دکتر مهران انوری، موسس مرکز اختراعات و نوآوری های جراحی کانادا (CSii) و از پیشگامان جراحی روباتیک در جهان است.

شیوه ی جراحی او به “جراحی از راه دور” یا Remote surgery (telesurgery) مشهور است. دکتر انوری با استفاده از این روش تاکنون از همیلتون، جراحی های بسیاری را بر روی بیماران در نورت بی انجام داده یعنی شهری در ۴۰۰ کیلومتری همیلتون. دکتر انوری در اتاق عمل در بیمارستان سنت جوزف همیلتون از طریق اینترنت، رباتی را در بیمارستان مقصد برای انجام جراحی هدایت می کند. فکر قطع شدن اینترنت را نکنید، چون ایشان تا به حال به هیچ مشکلی در این خصوص برنخورده است.

دکتر انوری، استاد دانشگاه مک مستر انتاریو از سال ۲۰۰۴ به عنوان رئیس مرکز اختراعات و نوآوری های جراحی کانادا انتخاب شده و در سال ۲۰۰۵  انستیتوی دانشگاه مک مستر برای نوآوری ها، ابداعات و آموزش های جراحی را پایه گذاری کرده است.Centre forMinimal   Access Surgery (CMAS)اولین مرکز در نوع خود در کانادا است که دکتر انوری تأسیس کرده است. او سردبیر مجله بین المللی Medical Robotics and Computer است.

دکتر انوری به دلیل جراحی های مبتکرانه و شیوه های بی سابقه اش در رشته جراحی روباتیک و از راه دور یکی از جراحان برجسته جهان به شمار می‌رود. خدمات و نوآوری های او با جوایز متعددی به دیده گرفته شده است.

از جوایزی که به دکتر انوری اهدا شده می توان به جایزه رهبری ORION (2010-2009)، مدال طلای دولت کانادا برای جراحی روباتیک(۲۰۰۹)، جایزه نوآور سال مک مستر (۲۰۰۹)، جایزه پژوهش و توسعه ایستگاه فضایی بین المللی ـ ناسا برای بیولوژی و پزشکی (۲۰۱۵) و تازه ترین جایزه نیز عالی ترین نشان افتخار استان انتاریو در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد.

سی امین دوره این جایزه ماه ژوئن ۲۰۱۷ طی مراسمی همزمان با جشن های یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کانادا در محل مجلس انتاریو کوئینز پارک برگزار شد و نشان افتخار به دکتر انوری اهدا شد.