شهروند- جاستین ترودو دیروز در نشست خبری بعد از نشست فرانسوی زبان ها در ایروان ارمنستان به گم شدن و احتمال مرگ روزنامه نگار عرب، جمال خاشقجی (Jamal Khashoggi) ، اشاره کرد و اعلام کرد که کانادا از مواضعش در برابر موضوع حقوق بشر در عربستان سعودی کوتاه نمی آید.

 

شواهد صوتی و تصویری و گزارشات یک سازمان اطلاعاتی نشان می دهد که جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست و ساکن آمریکا،  درون کنسولگری عربستان در ترکیه حدود یک هفته ی پیش به قتل رسیده است. جاستین ترودو ضمن ابراز تاسف بسیار عمیق از این حادثه گفت که با هم پیمانانش در سراسر جهان برای بررسی این موضوع همکاری خواهد کرد و این اتفاق را محکوم می کند.

جاستین ترودو همچنین بیان کرد که از مواضعش درباره ی مسایل دیگر اتفاق افتاده در حوزه ی حقوق بشر در عربستان سعودی و هیچ کجای دنیا کوتاه نمی آید.  در پاسخ به این سئوال که آیا کانادا همچنان به عربستان سعودی سلاح خواهد فروخت یا خیر ترودو گفت که فروش تسلیحات بر اساس قراردادی است که در دولت محافظه کار قبلی نوشته شده است اما او تمام سعی خود را می کند که این موضوع بسیار شفاف اتفاق بیفتد و از این مهم اطمینان حاصل خواهد کرد که قوانین کانادا حتما رعایت شود.