شهروند: سه شنبه هفته گذشته نهم اکتبرRight Here, Right Now  به قلم استفن هارپر منتشر شد. انتشار این کتاب ۲۴۰ صفحه ای از نخست وزیر محافظه کار پیشین کانادا بازتاب زیادی در رسانه های کانادا و آمریکا داشته است. رسانه های گوناگون کانادا و آمریکا علاوه بر انتشار مقالات تحلیلی درباره این اثر، مصاحبه های کوتاه و بلندی هم با نخست وزیر پیشین کانادا داشته اند.

تورنتو سان، گلوبال نیوز، سی ان ان و فاکس نیوز از جمله شبکه هایی بودند که پرسش های خود را از دور و نزدیک با هارپر در میان گذاشتند و با او درباره محتوای این کتاب و آنچه هارپر در کتاب خود مطرح کرده، سخن گفته اند. گروهی از تحلیلگران، این کتاب را مهمترین کتاب سیاسی سال خوانده اند.

اندرو کوین، روزنامه نگار وست مدیا و یکی از اعضای پنل هفتگی  At Issue شبکه سی بی سی یکی از طولانی ترین و جالب ترین تحلیل ها را درباره این کتاب در نشنال پست منتشر کرده است.

هارپر درRight Here, Right Now  به چند موضوع عمده و مهم که همه از مسائل روز دنیای سیاست در کانادا، آمریکای شمالی و کشورهای غربی است، پرداخته است. او به مقایسه فلسفه محافظه کاری و پوپولیسم پرداخته و خاطرنشان می کند به استثنای کانادا در کشورهای غربی احزاب و سیاستمداران پوپولیست دست راستی و نه محافظه کار به خاطر بحران های سیاسی و اقتصادی و همینطور افزایش فوق العاده مهاجران و پناهجویان بر سر کار آمده اند که به خاطر همین خصوصیت پوپولیستی دست راستی و حتی فرادست راستی خود نتوانسته و نمی توانند مسائل و مشکلاتی که غرب با آن روبروست را، حل کنند.

هارپر بر سر کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا را به عنوان یک نمونه در کتاب خود به نقد کشیده و از جمله در مورد جنجال نفتا می گوید که این قرارداد تجارت آزاد ارزش اجرایی ـ عملی بسیار دارد و ترامپ با شیوه ای پوپولیستی با آن برخورد کرده است و خاطرنشان می کند که دیدیم با تغییراتی اجرایی تقریبا با همان محتوای اصلی خود و تنها با تغییر نام بین کانادا، مکزیک و آمریکا از سر گرفته شده است.

هارپر بدون اینکه نامی از ترودو و مقامات دولت لیبرال به میان آورد، کانادا را در بستن قرارداد دوباره نفتا موفق می داند. او این امر را نتیجه طبیعی امور سیاسی کانادا در مقایسه با سیاست های پوپولیستی و نه محافظه کاران حزب جمهوری خواهان و ترامپ خوانده است.

نکته مهمی که هارپر به آن می پردازد جایگاه قدرتمند اقتصادی چین در مقابل غرب است و بر این باور است که حجم صادرات چین به آمریکای شمالی به ارقام نجومی رسیده است و توصیه می کند که کانادا به تنهایی نمی تواند اما با همراهی آمریکا و مکزیک باید به سرعت فاصله و تفاوت میزان صادرات خود را به چین و واردات چین به کانادا کم کرده و به موازنه ای معقول اقتصادی برساند. بطور کلی هارپر آن اموری که پرداختن به آنها عاجل است، همین گونه امور می داند.

استفن هارپر نخست وزیر، رهبر و سیاستمداری است که توانست در سال ۲۰۰۳ همه نیروهای محافظه کار کانادا را متحد سازد و به حکومت لیبرال ها پس از مدتی طولانی خاتمه دهد. هارپر به عنوان نخست وزیر حزب محافظه کار نوین کانادا نزدیک به ده سال رهبری کانادا را در دست داشت. در حال حاضر او در رأس یک مرکز بسیار با نفوذ و مهم کار می کند و در این شرکت به دولت ها و شرکت های بزرگ در زمینه امور اقتصادی و همینطور محیط زیست، مشورت می دهد. او در یکی مصاحبه هایش خاطرنشان کرد که علاقه ای به بازگشت به سیاست ندارد.