شهروند، آرش عزیزی

افزایش خدمات کتابخانه ی نیومارکت

در حالی که ۹۹ کتابخانه ی شهرداری تورنتو در خطر کاهش ساعات و خدمات به سر می برند، کتابخانه ی نیومارکت قصد دارد به افزایش خدمات خود دست بزند

به گزارش یورک ریجن دات کام، هیئت مدیره ی این کتابخانه اعلام کرد به دنبال راه هایی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم در نقاطی به غیر از خود کتابخانه است. طبق طرحی که به پیشنهاد مرکز خرید «آپر کانادا مال» مطرح و توسط هیئت مدیره تصویب شد، قرار است صندوقی برای باز پس آوردن کتاب ها در این مرکز خرید قرار بگیرد تا مردم بتوانند بدون مراجعه به کتابخانه، کتاب ها را پس دهند. با این که هیئت مدیره تا ۵۰۰۰ دلار برای این کار در نظر گرفته، تخمین زده می شود که رقم خرید گاوصندوق به ۲۰۰۰ دلار نزدیک تر باشد. مدیریت کتابخانه امیدوار است هزینه های روزمره با استفاده از داوطلبان جبران شود و یا به حداقل رسانده شود.

احتمال دارد در آینده خدمات گسترده تری نیز در این مرکز خرید و سایر نقاط شهر ارائه شود تا مردم بتوانند بدون مراجعه به محل کتابخانه، کتاب نیز دریافت کنند.

محدودیت بیشتر سیگاری ها در نیومارکت

شهرداری نیومارکت قصد دارد آیین نامه ی جدیدی تصویب کند که طبق آن مصرف سیگار و سایر محصولات دودی و تنباکویی تا ۱۰ متری زمین های ورزشی شهری و بسیاری پارک ها ممنوع خواهد بود. به گزارش یورک ریجن دات کام، آیان مک دوگال، مدیر تفریحات و فرهنگ شهر اعلام کرد این روند چند سال طول خواهد کشید تا هزینه های آن تقسیم شود. نصب تابلو، استخدام نیرو برای اعمال این قانون جدید و بررسی مکرر میزان موفقیت آن همه و همه خرج روی دست شهرداری می گذارد.

نیومارکت پیش از این نیز محدودیت هایی برای سیگار کشیدن در اماکن عمومی وضع کرده است مثل ممنوع کردن کشیدن سیگار در پارک سانی هیل به خاطر نزدیک بودنش به بیمارستان که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت.

انجمن فوتبال نیومارکت اعلام کرده از این قانون جدید حمایت می کند.

چند سالی است که شهرداری آرورا بدون تصویب آیین نامه ی جدید در شورای شهر، عملا اجازه سیگار کشیدن تا فاصله ۱۵ تا ۳۰ متری زمین های ورزشی را نمی دهد.

اعطای جایزه به ۷ مدرسه ی برتر در مارکهام

هفت مدرسه ابتدایی در شهر مارکهام جوایزی به خاطر اقدامات خود دریافت کردند. پنجشنبه هفته ی گذشته جوایز «بهترین در آموزش» اهدا شد و هفت مدرسه ابتدایی از شهر مارکهام جزو بهترین های استان معرفی شدند. مدرسه کاتولیک «سنت مارگریت بورجی» در رشته ی زبان و هنر دوم شد و ۱۰۰۰ دلار جایزه دریافت کرد.

مدرسه کاتولیک سنت جاستین شهید، مدرسه عمومی ویلیام برچی، مدرسه عمومی روی اچ کرازبی، مدرسه عمومی بی ویو گلن و مدرسه عمومی استون بریج از دیگر مدارسی بودند که نام شان در این رشته جزو بهترین ها اعلام شد. مدارس بی ویو گلن، کرازبی، سنت جاستین، برچی و کولدیل در ضمن جزو بهترین ها در رشته ی ریاضی اعلام شدند.

این جوایز که از سال ۲۰۰۵ توسط موسسه فریزر اهدا می شوند بر اساس تحلیل داده های نتایج دانش آموزان معین می شوند. از ۲۷۳۳ دانش آموزی که نتایج کارنامه شان تحلیل شد تنها ۳۰ نفر اول برای شرکت در مراسم اهدا دعوت شدند.

فهرست کامل مدارس برنده در www.forexcellenceineducation.org موجود است.

قصابی کره ای ریچموند هیل، دادگاهی شد

صاحبان مغازه ای قصابی در خیابان ایست بیور کریکِ ریچموند هیل هفته ی گذشته به دادگاه احضار شدند تا در مورد تخلفات بهداشتی خود از جمله اجازه به تردد حیوانات و خوابیدن افراد در مغازه توضیح دهند.

قصابی «منی میتز» (Many Meats)، به نشانی ۱۶۰ ایست بیور کریک رود، با ۱۲ اتهام روبرو است از جمله عدم ارائه حوض دست شویی در منطقه آماده سازی غذا، عدم ممنوعیت ورود حیوانات و استفاده از این منطقه برای خوابیدن افراد.

این اتهامات البته به ۱۶ ژوئیه بر می گردد. بازرسان در آن هنگام پس از شکایتی بدون نام به تخلفات بالا برخورد کردند و مغازه را تعطیل کردند. «منی میتز» اما با رفع سریع این موارد و جلب نظر بازرسان پس از دو روز در مغازه را بازگشایی کرد. اما شهرداری اکنون باید این قصابی را به دادگاه ببرد. تاریخ دادگاه هنوز معلوم نشده است.

استیو ربه لاتو، مدیر امنیت غذایی  اداره خدمات محلی و بهداشتی منطقه ی یورک، به رسانه ها گفته نمی تواند بگوید چه حیوان زنده ای در این قصابی پیدا شده است، اما به جز مواردی استثنایی (مثل آکواریوم لابستر) ورود هرگونه حیوان زنده ممنوع است.

از دیگر تخلفات «منی میتز»، عدم دریافت گواهی های بهداشتی لازم از نهادهای استانی یا فدرال، نگهداری غذا در دمای اتاق و عدم جلوگیری از آلودگی غذا بوده است.

وب سایت شهرداری منطقه ی یورک، به نشانی York.ca، اطلاعاتی در مورد وضعیت بهداشتی مغازه ها و رستوران ها در اختیار می گذارد.

ویت چرچ- استوفویل: به جای جریمه ی رانندگی، به خیریه کمک کنید

شهرداری ویت چرچ- استوفویل، که بخشی از منطقه یورک است، اعلام کرده برنامه «اسباب بازی به جای جریمه» را برای ششمین سال پیاپی اجرا می کند. طبق این برنامه کسانی که از ۱ تا ۱۲ دسامبر جریمه می شوند می توانند اسباب بازی یا مواد غذایی فاسدناشدنی به همان بهای برگه جریمه به بانک غذایی یا باشگاه لاینز شهر ارائه کنند.

سال گذشته ۲۵۰ برگه جریمه در این شهر اینگونه پرداخت شد که به ۳۸۵۰ دلار مواد غذایی انجامید.

همین برنامه امسال در شهر پیکرینگ در منطقه ی دورهام نیز اجرا می شود. شهرداری های مختلف در سراسر استان های کانادا برنامه های مشابهی اجرا می کنند از جمله اشاوا، رد دیرِ آلبرتا و کملوپسِ بریتیش کلمبیا.

لیبرال ها و ان دی پی به پایان اجباری اعتصاب اتوبوس ها، نه گفتند

لایحه خصوصی که پیتر شرمن، نماینده ی محافظه کار تورنهیل در مجلس استانی، هفته پیش به مجلس برد تا به ضرب قانون به اعتصاب رانندگان اتوبوس منطقه ی یورک پایان داده شود با مخالفت مشترک دو حزب دیگر مجلس، لیبرال ها و ان دی پی، شکست خورد. این لایحه کارگران را سر کار می فرستاد و دو طرف دعوا را به پای حکمیت می کشاند، همان چیزی که اتحادیه ی کارگران نیز در حال حاضر خواستار آن است. اما نکته ای که مورد توافق دو حزب دیگر نبود اعلام خدمات حمل و نقل یورک به عنوان «خدمات ضروری» و عملا ممنوع کردن هرگونه اعتصاب رانندگان آن بود

.

دو نماینده ی محافظه کار دیگر منطقه ی یورک، جولیا مونرو از یورک-سیمکو و فرانک کلیز از نیومارکت-آرورا نیز در دفاع از این لایحه به شرمن پیوستند. آن ها این لایحه را «غیرحزبی» و نتیجه خواست مردم حوزه های خود دانستند. مونرو با حمله به چهار نماینده ی لیبرال منطقه ی یورک، از جمله رضا مریدی، نماینده ی ایرانی تبار ریچموند هیل، آن ها را «چهار تن خاموش» دانست که با وجود دریافت شکایت های مشابه از مردم حوزه های خود از این لایحه دفاع نمی کنند. گرگ سوربارا، نماینده ی لیبرال وان، این اتهامات را «چرند» خواند و از اقدامات حزبش دفاع کرد.

رضا مریدی نیز با دفاع از عملکرد وزارت کار تاکید کرد او و حزبش به «مذاکره» باور دارند. او در ضمن یادآوری کرد که بر خلاف اعتصاب تی تی سی، که در آن شهرداری تورنتو از دولت خواسته بود وارد عمل شود، شهرداری منطقه ی یورک چنین درخواستی نکرده است.

بیل فیش، رئیس شهرداری منطقه ی یورک، که ابتدا در این مورد سکوت پیشه کرده بود اخیرا به اتحادیه های کارگری حمله کرده است، اما از سپردن اعتصاب به دست حکام وزارت کار خودداری کرده است.