شهروند- سفینه ی InSight متعلق به ناسا دیروز دوشنبه بعد از سفری شش ماهه به مسافت ۴۸۲ میلیون کیلومتر  و طی فرودی ۶ دقیقه ای بر کره قرمز رنگ مریخ نشست. اعضای کنترل پرواز این سفینه که در لابراتواری در پاسادنای کالیفرنیا مستقر بودند، با این فرود موفقیت آمیز و بدون خطا از خوشحالی به هوا پریدند.

 

در طول این سفر تمام حرکات این سفینه ی فضایی کنترل می شد. این سفینه به محض نشستن بر سطح کره ی مریخ اولین عکس را برای هدایت کنندگانش ارسال کرد.

این عکس نشان دهنده ی سطحی شنی و تقریبا بدون صخره و سنگ است. دقیقا همان چیزی که دانشمندان تصورش را داشتند. عکس های بهتر و دقیق تر در روزهای آینده ارسال خواهد شد.

دیروز مردم علاقمند در آمریکای شمالی توانستند این فرود موفقیت آمیز را در مکانهایی نظیر موزه ها، کتابخانه ها و میدان تایمز نیویورک به صورت زنده تماشا کنند.

به گفته ی یکی از دانشمندان ناسا فرود بر روی کره ی مریخ یکی از سخت ترین و خطرناک ترین کارهاست و آمریکا تنها کشوری در جهان است که از پس این سفر برآمده است.

پیش از این و از سال ۱۹۷۶ هشت سفر دیگر به کره ی مریخ انجام شد که یکی از آنها ناموفق بود. در سال ۲۰۱۲ سفینه ی دیگری به نام Curiosity rover توسط ناسا به مریخ فرستاده شد و توانست بر روی آن بنشیند.