شهروند- برناردو برتولوچی، فیلمساز بنام ایتالیایی دیروز دوشنبه در سن ۷۷ سالگی در خانه اش در شهر رم ایتالیا و در میان خانواده اش از دنیا رفت. برناردو برتولوچی برای فیلم “آخرین امپراطور” برنده ی جایزه ی اسکار شد. یکی از مهمترین های فیلم های برتولوچی فیلم اروتیک “آخرین تانگو در پاریس” بود که در زمان اکران جهانیان را بهت زده کرد.

 

جشنواره ی فیلم ونیز در پی اعلام خبر درگذشت این فیلمساز اعلام کرد که یاد برتولوچی تا ابد در میان فیلسازان مشهور ایتالیایی و جهان زنده خواهد ماند. این جشنواره در سال ۲۰۰۷ به برناردو برتولوچی جایزه ی مادام العمر موفقیت خود را اهدا کرد.

فیلم های برتولوچی اغلب نمایانگر روابط جنسی و اروتیک در میان کسانی بود که در یک بحران روانشناختی گیر افتاده اند. این فیلم ها بیانگر بعد دیگری از زندگی برتولوچی است. او در زمان حیاتش بسیار به مسایل روانشناختی علاقه داشت و در این زمینه مطالعات بسیار زیادی انجام می داد.

برتولوچی همیشه معتقد بود که با سینمای تبلیغاتی و هالیوودی متفاوت است و از این که نشان بدهد به این نوع سینما علاقه ندارد و از قبیله ی دیگری است افتخار می کرد.

برتولوچی با یک نویسنده ی انگلیسی به نام کلر پپلو ( Clare Peploe) ازدواج کرد و فرزندی ندارد. تمام فیلم های این فیلمساز دیدنی است اما از معروف ترین فیلم ها می توان به “The Sheltering Sky” ، “Little Buddha” ، “Stealing Beauty” و “The Dreamers” اشاره کرد.