لیلی خاتمی، فعال حقوق کودک و زنان که روز ۱۹ آبان‌ از سوی مأموران وزارت اطلاعات درزاهدان دستگیر شد، همچنان در بازداشت به سر می‌برد. اتهام او جاسوسی عنوان شدهاست.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی روز جمعه ۲۳ آذر گزارش کرد این فعال مدنی در مناطق محرومی چون سیستان و بلوچستان و مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه و استان‌ های شمالی ایران فعالیت داشته است.

مونس خاتمی، خواهر لیلی خاتمی گفته است که او پس از دستگیری به تهران منتقل شده وتاکنون دوبار با پدرش و یک‌ بار با خواهرش تماس تلفنی داشته. لیلی خاتمی هنوز ازداشتن وکیل مدافع محروم است.

از سوی دیگر فریبرز شهرکی، حقوقدان یکی از شعبه‌های حل اختلاف قضایی در زاهدان که پس ازبازداشت لیلی خاتمی همراه با پدر او پیگیر پرونده ‌اش بوده، دو هفته پیش از سوی اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شده است. گفته می‌شود که او در مرحله بازجویی «به شدت»شکنجه شده است.

خواهر لیلی خاتمی اما به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته است: «خواهر من معمولا تنها کار می‌کردند و کارش هم بیشتر مربوط به کودکان بی ‌سرپرست و بدسرپرست در مناطق خیلی محروم بود و به روستاهای دور افتاده سر می‌زد. کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان و همیشه برنامه‌ ریزی می‌کرد که به محروم‌ترین مناطق کشور سر بزند و همه برنامه‌ اش این بود که حداقل یک امیدی برای این بچه‌هاایجاد کند و هیچ فعالیت سیاسی ‌ای نداشت.