رادیو فردا: خبر مرگ یک زن جوان اهل شهرستان ملکان در آذربایجان شرقی روز سه ‌شنبه منتشر و خیلی زود داغ شد. جسد این زن روز یکشنبه در منزل مادرش در شهر ملکان پیدا و به بیمارستان فارابی این شهر منتقل شده بود.

نام این زن، برای کسانی که خبرهای حاشیه ‌ای مجلس ایران را دنبال می‌کنند، آشنا بود. زهرا نویدپور که پیش از انتشار خبر مرگش، نامش با عنوان «ز.ن.» مطرح می‌شد، پیش از این یک نماینده مجلس را به تجاوز متهم کرده بود.

او در ویدئویی پیشینه آشنایی خود را با سلمان خدادادی، نماینده ملکان در مجلس، توضیح داده و گفته بود این مقام ایرانی، از او که متقاضی شغل بوده، سوء استفاده جنسی کرده است.

قتل بود یا خودکشی؟

گره خوردن نام زهرا نویدپور با نام یک نماینده مجلس باعث شد شایعات درباره علت احتمالی مرگش گسترش پیدا کند و در فضای مجازی نیز بعضی از کاربران از احتمال قتل او صحبت کردند.

دادستانی شهرستان ملکان دو روز بعد از انتشار خبر مرگ زهرا نویدپور بیانیه داد و اعلام کرد علت مرگ او «در ظاهر» خودکشی بوده است.

مهدی علیمرادی به خبرگزاری مهر گفته است: «دو روز قبل دختر جوانی به نام زهرا نویدپور در ملکان خودکشی کرده و این موضوع محرز شده است. در ظاهر خودکشی صورت گرفته و برای مشخص شدن جزئیات و دلایل این موضوع جسد متوفی به پزشکی قانونی اعزام شده تا بررسی‌های دقیق و علمی روی جسد متوفی انجام شود.»

اما اکبر اعلمی، نماینده پیشین تبریز در مجلس ایران، در کانال تلگرامی خود نوشت که «در طول چهار سال گذشته، زهرا نویدپور با انتشار چندین فایل صوتی و تصویری مدعی بود که توسط یکی از راهیافتگان به مجلس شورای اسلامی مورد آزار و اذیت حنسی قرار گرفته است».

در آبان‌ماه ۹۷ ویدئویی از صحبت‌های خانم نویدپور در یک تلویزیون جمهوری آذربایجان پخش شد که حاوی جزئیاتی از ادعاهای او درباره سلمان خدادادی یک نماینده مجلس ایران بود. او در این ویدئو می‌گفت از سوی این نماینده مجلس و اطرافیانش تهدید به مرگ شده است.

اما سلمان خدادادی کیست؟

سلمان خدادادی نماینده ۵۶ ساله شهرستان ملکان در مجلس پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم است. بر اساس اطلاعات شخصی‌ اش در وب‌سایت مرکز پژوهش‌های مجلس او دکترای روابط بین ‌الملل دارد.

آقای خدادادی با سابقه عضویت در سپاه و وزارت اطلاعات، از نمایندگانی است که در دو دهه گذشته نامش با جنجال همراه بوده است.

در اواخر دوره هفتم مجلس دادگاهی در تهران سلمان خدادادی را احضار کرد و او به اتهام «فساد اخلاق و ارتباط نامشروع» بازداشت شد. آقای خدادادی یک هفته بعد و با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

در همان زمان نماینده قوه قضاییه اعلام کرد پرونده آقای خدادادی برای رسیدگی به سعید مرتضوی سپرده شده است.

اواخر خرداد ۸۷ آقای خدادادی پس از آزادی‌اش اعلام کرد که «به سفارش حراست مجلس به دادگاه مراجعه کرده و به خاطر پذیرفته نشدن وثیقه‌اش» یک هفته بازداشت شده است.

او در آن زمان گفته بود که «هیچ‌کدام از اتهامات علیه من صحت ندارد و همه توطئه و جوسازی بدخواهان و رقیبان است».

با برگزاری انتخابات مجلس هشتم، سلمان خدادادی یک بار دیگر به نمایندگی مجلس انتخاب شد اما اعتبارنامه ‌اش به مشکل برخورد.

فاطمه آلیا از نمایندگان وقت مجلس با توجه به سابقه اتهام ‌های مطرح شده درباره آقای خدادادی به اعتبار نامه ‌اش اعتراض کرد.

مجلس ایران در ۲۳ مرداد ۸۷ برای بررسی اعتبارنامه سلمان خدادادی، یک جلسه غیرعلنی و غیررسمی تشکیل داد و پشت درهای بسته، ظاهراً رضایت خانم آلیا جلب شد و اعتبارنامه سلمان خدادادی هم تصویب شد.

در مجلس نهم شورای نگهبان صلاحیت آقای خدادادی را رد کرد و او وارد رقابت‌های انتخاباتی نشد اما سال ۹۳ و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به عنوان مشاور جواد ظریف به وزارت خارجه رفت.

سلمان خدادادی یک بار دیگر سال ۹۴ نامزد نمایندگی مجلس شد، شورای نگهبان این بار صلاحیتش را تأیید کرد و وارد مجلس شد و اکنون به عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نامش در رسانه‌ ها مطرح می‌شود.

۲۳ سال از زمانی که سلمان خدادادی برای اولین بار وارد مجلس پنجم شد می‌گذرد. نام او در این دو دهه با جنجال اتهام سوء استفاده جنسی و تجاوز همراه بوده و یکی از مقام‌هایی است که چند سال پیش نامش در میان فهرست «نمایندگان چندزنه» مطرح شد.

اما حالا نامش با ماجرای مرگ زنی همراه شده است که در فضای عمومی و مجازی او را متهم به سوء استفاده جنسی و تهدید به قتل کرده بود. این بار معلوم نیست که در انتخابات دوره یازدهم مجلس که سال ۹۸ برگزار خواهد شد، یک بار دیگر نام او را به عنوان نامزد نمایندگی ملکان خواهیم دید یا در دادگاه پاسخ اتهام‌های وارد شده را خواهد داد.