نظام جمهوری اسلامی در بهمن ماه ۱۳۹۷ به چهل سالگی خود می‌رسد. آیا این نظام مبتنی بر ایدئولوژی فقه اسلامی توانسته آن طور که مدعی است خود را به عنوان یک نظام سیاسی تثبیت کند؟

آیا توانسته ارتباط ارگانیکی مبنی بر منافع ملی با جامعه جهانی برقرار کند؟

وضعیت جامعه مدنی ایران در نظام جمهوری اسلامی چگونه است؟

وضعیت اقتصاد کشور در این سال‌ها چگونه بوده و آیا اقتصاد توانسته یک وضعیت عادی را در این سالها سپری کند؟

وقتی کارنامه جمهوری اسلامی را بررسی می‌کنیم برای تمام پرسش های بالا جواب مثبتی نخواهیم داشت.  موارد زیر به صورت خلاصه گویای وضعیتی است که واژه ای جز «فروپاشی و ورشکستگی» را نمی توان به کار برد.

اعتیاد در ایران

در بهمن ۱۳۹۶ تعداد کل معتادان (ثبت شده) بیش از ۲.۵ میلیون نفر اعلام شد. ۱۷ درصد مردم ایران تمایل به مصرف مواد مخدر دارند. مصرف دخانیات بین دخترها بیشتر شده و ماده مخدر گل بیشترین مصرف را در بین دختران ایرانی دارد. (۱)

آمار طلاق

به گزارش وبسایت رادیو فردا و به نقل از سازمان ثبت احوال ایران در سال ۹۶ با ثبت ۱۷۵ هزار مورد جدایی آمار طلاق در ایران «رکورد» زد.

مردادماه سال ۹۶ رئیس سازمان بهزیستی ایران با اعلام رشد نرخ طلاق میان زنان سرپرست خانوار گفته بود که در سال ۹۵ به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق ثبت شده است.(۲)

کودک آزاری

به گزارش سایت عصر ایران ۸۶ درصد کودک آزاری ها توسط والدین صورت گرفته است. رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: در مراکز مداخله در بحران ،۱۶۴۲ مورد کودک آزاری ثبت شده که ۶۰ درصد آن توسط پدر اتفاق افتاده و ۲۶ درصد توسط مادر.(۳)

آمار زندانیان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاون رئیس قوه قضاییه، ایران هشتمین کشور از نظر تعداد زندانی است. حمید شهریاری در کارگروه آموزشی نظارت و مراقبت الکترونیکی گفت: از لحاظ جمعیت زندانیان وضعیت خوبی نداریم و ۲۸۷ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر زندانی داریم که از نظر تعداد زندانی در جهان هشتم هستیم.(۴)

آمار کلاه‌برداری

معاون مبارزه با جعل و کلاه برداری پلیس آگاهی ناجا اعلام کرد:۴ استان در صدر آمار جعل و کلاه برداری قرار دارند. به گزارش ایسنا سرهنگ محمد رضا اکبری در تشریح وضعیت آمار جعل و کلاهبرداری در سال ۹۶ و مقایسه آن با مدت مشابه سال ۹۵ اظهار داشت آمار جعل یک درصد کاهش و کلاه برداری ۳ درصد افزایش داشته است.(۵)

بیکاری

مطابق آمارهای مرکز آمار ایران نرخ بیکاری برای سه ماهه بهار امسال (۱۳۹۷) ۱۲.۱ درصد اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، مطابق با آمارهای مرکز آمار ۴١.١ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر در سه ماهه بهار ۱۳۹۷ از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ٢۵.۵ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩۶) ٠.٩ درصد کاهش یافته است.

همینطور بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٧، ١٠.٢ درصد جمعیت شاغل، ‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۴٠.١ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ۴٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

نرخ تورم

به گزارش مشرق نیوز بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت ها در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته ۳۹.۶ درصد افزایش یافته است. با ادامه روند افزایشی شاخص کل قیمت ها قطعا در ماه های آینده نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۰ درصد هم عبور خواهد کرد(۶)

آزادی بیان

گزارشگران بدون مرز که یک سازمان غیرانتفاعی مدافع آزادی رسانه ها و روزنامه‌نگاران در فرانسه است، گزارش جدیدی از رده ‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها منتشر کرده که بر اساس آن از میان ۱۸۰ کشوری که وضعیت رسانه ها در آن بررسی شده ایران در رتبه ۱۶۴ و در انتهای جدول قرار دارد.

رتبه ایران ۱۶ پله تا جایگاه ۱۸۰ یعنی انتهای جدول که متعلق به کره شمالی دارنده رکورد بدترین وضعیت رسانه ای موجود در جهان است، فاصله دارد.

پس از ایران کشورهایی همچون سومالی، بحرین، عربستان سعودی، یمن، اریتره، چین و کره شمالی قرار دارند.

وضعیت ایران نسبت به گزارش سال گذشته یک پله ترقی کرده اما گزارشگران بدون مرز می‌گوید این بهبود ظاهری “در اصل به دلیل بدتر شدن وضعیت دیگر کشورها است” که به زیر رتبه ایران سقوط کرده و باعث صعود رتبه ایران شده اند.(۷)

آمار خودکشی

محمدمهدی تندگویان (معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان) با اشاره به آخرین آمار خودکشی در کشور گفت: تا پایان سال ۹۶، حدود ۴ هزار و ۹۹۲ نفر در کشور اقدام به خودکشی کرده‌اند، اما منجر به مرگ آن دقیقا مشخص نیست و همیشه آماری که به ما می‌دهند، آمار اقدام به خودکشی است. این رقم طبق آمار ارائه شده از سوی نیروی انتظامی و نیز پایش‌های خود ما است.

او درباره استان‌هایی که بیشترین و کمترین آمار اقدام به خودکشی را داشته‌اند، گفت: استان بزرگ تهران بیشترین میزان خودکشی و یزد کمترین میزان خودکشی را داشته است.

تندگویان در ادامه با اعلام رنج سنی که بیشترین آمار اقدام به خودکشی را داشته‌اند، بیان کرد: به طور متوسط در کل کشور در دو دوره رده سنجی آمار خودکشی بالا است؛ رده ۲۵ تا ۳۴ سال و همچنین ۳۵ سال به بالا بیشترین اقدام به خودکشی را داشته‌اند؛ یعنی بیشتر خودکشی‌ها در این رده سنی صورت می‌گیرد، اما چند سالی است که در افراد زیر ۱۷ سال هم اقدام به خودکشی مشاهده شده است. طبق آخرین آمار در کل کشور ۲۱۲ نفر زیر ۱۷ سال اقدام به خودکشی کردند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص میزان خودکشی در گروه زنان و مردان گفت: در کل کشور آمار اقدام به خودکشی‌ در زنان حدود دو سوم و در مردان یک سوم بوده است.(۸)

لازم به ِیادآوری است که اکثر آمار های ارائه شده از منابع داخل ایران بوده و با توجه به عدم شفافیت رسانه های داخل کشور، تحت فشار بودنشان برای سانسور حقایق آماری، و یا عدم تمایلشان به انتشار دقیق آمار و به طور کلی عناد نظام با علم آمار و نیز سند و رقم که با توسل به آنها می توان به راحتی به ناکارآمدی این نظام و عدم صلاحیتش در مملکتداری  دسترسی پیداکرد، می‌توان پنداشت که واقعیت امر می‌تواند بسیار تلخ تر از این باشد.

در تهیه این گزارش سعی کردم که  بیشتر سال ۹۶ را مدنظر قرار دهم، سالی که در دی ماه آن ۱۳۰ شهر کشور تظاهرات گسترده ای رخ داد و اصلیت نظام توسط معترضان به چالش گرفته شد. از دی ماه ۹۶ تا به امروز بنا بر گزارش های روزانه هرانا به طور متوسط هر روز ۵ تجمع گوناگون اعتراضی در شهر های مختلف برگزار شده و همین آمار می‌تواند نشان از کارنامه ناکارآمد ۴۰ ساله جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف باشد.

۱- بی‌بی‌سی فارسی ۲۳ بهمن ۹۶

۲- رادیو فردا

۳- وبسایت عصر ایران  کد خبر ۵۶۱۸۳۳

۴- خبرگزاری مهر سه شنبه ۹ بهمن ۹۷ کد خبر ۳۹۸۵۹۴۴

۵- ایسنا ۵ خرداد ۹۷ کد خبر ۹۷۰۳۰۵۰۲۲۲۷

۶- مشرق نیوز ۴ بهمن ۹۷

کدخبر ۹۳۱۲۰۴

۷-  وبسایت بی‌بی‌سی فارسی ۲۵ آوریل ۲۰۱۸

۸-  خبر آنلاین ۲۸ مرداد ۹۷ کدخبر ۴۲۴۲