مرکز اسناد حقوق بشر ایران

 

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران ضمن ابراز امیدواری از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، از رد صلاحیت گسترده بسیاری از ثبت نام کنندگان علی الخصوص زنان، ابراز نگرانی نموده است.

در این گزارش ذکر شده که “نهادهای حقوق بشری سازمان ملل متحد همچنان در مواردی از جمله شکنجه، قطع دست و پا، شلاق زدن، افزایش اعدام‏ها (به ویژه در ملاءعام، و برای زندانیان سیاسی)، بازداشت‏های خودسرانه و محاکمات غیرعادلانه” نگران بوده و تاکید شده که “آزادی بیان و تجمع کماکان محدود، و فضای آزادیخواهی برای فعالیت‏های سیاسی، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ژوئن ۲۰۱۳ بیش از پیش فرسایش یافته و سرکوب شدید علیه روزنامه‎نگاران، مدافعان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان اوج گرفته. تبعیض علیه گروه‏های اقلیت ادامه یافته و در برخی موارد به مرحله آزار و اذیت رسیده.”

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد

در بخش دیگری از گزارش دبیرکل سازمان ملل که دهم سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شده، با نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به مواردی همچون حقوق مدنی و سیاسی در دوران برگزاری انتخابات ۲۰۱۳ ریاست جمهوری در ایران، حبس و حصر خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی و دیگر زندانیان سیاسی، عدم تساوی و خشونت جنسیتی علیه زنان، فشارها بر وکلای زندانیان سیاسی و عقیدتی و نیز برخی قوانین ذکر شده در قانون مجازات اسلامی اشاره شده است.

یکی از بخش های مهمی که در این گزارش آمده، افزایش میزان اعدام در ایران طی چهار سال گذشته است:” بر طبق اظهارات سازمان عفو بین‎الملل در سال ۲۰۱۲ میزان بی سابقه اعدام‏ها به ۵۴۴ رسیده است که ۳۱۴ مورد آن توسط منابع رسمی تأئید گردیده است.”

این گزارش می افزاید: “تعداد واقعی اعدام‏ها ممکن است متجاوز از ۶۰۰ نفر باشد، زیرا  ظاهراً بسیاری از اعدام‏ها به صورت مخفیانه انجام می‏شود.”

بان کی مون در این گزارش آماری از میزان اعدام های در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۳ را نیز ذکر نموده: “بیش از ۲۰۰ اعدام، از جمله حداقل ۳۰ مورد اعدام در ملاءعام ثبت شده است که از آن میان حداقل ۵۶ مورد فقط در ماه مه انجام شده است. بسیاری از این اعدام‏ها ظاهراً به دنبال انجام دادرسی‏هایی صورت گرفته که با معیارهای قانون بین‎المللی حقوق بشر درباره محاکمه عادلانه و تضمین‏های مربوط به رعایت تشریفات قانونی که در ماده ۱۴ میثاق بین‎المللی حقوق مدنی و سیاسی تصریح شده، تطابقی ندارد.”

در گزارش دبیرکل سازمان ملل به نکات مثبتی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نیز اشاره شده:”مسئولان کشور قدم‏هایی برای محدود کردن صدور حکم اعدام در مورد نوجوانان برداشته‏اند‏. هیچ مورد اعدام نوجوانان در سال ۲۰۱۲ گزارش نشد، و آخرین اعدامی که در ژانویه ۲۰۱۳ گزارش شده مربوط به مرد ۲۱ ساله‏ای ‏است که ظاهراً برای جرمی که در سن ۱۷ سالگی مرتکب شده بوده، اعدام شده است.”

تبعیض علیه اقوام و اقلیت های دینی در ایران، از نکات مهم دیگری است که در این گزارش درج شده است: “در مورد تبعیض‏های جدی و مداوم علیه اقلیت‏های قومی و مذهبی، چه به طور قانونی و چه در عمل، گزارش‏هایی دریافت می‏شود. گفته می‏شود از ژوئن ۲۰۱۰ تا کنون بیش از ۳۰۰ مسیحی در سراسر کشور دستگیر و بازداشت شدند. در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۲، بازرس ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و نیز بازرس ویژه در مورد آزادی مذهب یا عقیده، نگرانی عمیق خود را درباره دستگیری و بازداشت صدها مسیحی و نیز درباره فضای وحشتی که بسیاری از کلیساها در آن اداره می‏شوند، ابراز کردند. بازرس ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در گزارش خود به شورای حقوق بشر اظهار داشت حداقل ۱۱۰ بهائی در زندان‏های ایران به سر می‏برند که اکثر آنها به علت فعالیت‏هایی از قبیل سازمان دادن گردهمائی‏های مذهبی و طرفداری از حق تحصیل محبوس شده‏اند‏. اینچنین مواردی با تعهدات ایران نسبت به ماده ۱۸ میثاق بین‏المللی حقوق مدنی و سیاسی که متضمن حقوق همه افراد برای آزادی اندیشه، وجدان و مذهب است، تناقض دارد.”

حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، محور دیگر این گزارش است که به ذکر آماری از شاخص های توسعه انسانی، آموزش و بهداشت زنان، بیکاری، بهره وری کار و نیز درآمد مستمر، دسترسی عادلانه به غذا و بهداشت و درمان و تحصیل و نیز مشارکت اقتصادی و استخدام زنان در ایران اشاره دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود نگاهی داشته به آثار تحریم های بین المللی بر دولت و مردم ایران: “تحریم‏ها به طور غیر مستقیم نرخ تورم را افزایش داده، شدیداً به افزایش هزینه اجناس و انرژی کمک کرده، و سبب افزایش بیکاری و کمبود اقلام ضروری، از جمله دارو گردیده است.  زنان و گروه‏هایی که پیش از این هم آسیب پذیر بودند، به ویژه شدیداً لطمه دیده‏اند‏. از دسامبر ۲۰۱۱ ارزش ریال بیش از ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در آوریل ۲۰۱۳، صندوق بین‏المللی پول تخمین زد که اقتصاد کشور در سال ۲۰۱۲ ، حدود ۹/۱ درصد رکود داشته است، که چنین کاهشی در طی دو دهه اخیر بی سابقه بوده است و پیش بینی می‏شد که در سال ۲۰۱۳، تا ۳/۱ درصد نیز کاهش یابد.”

بان کی مون گفته که: “تحریم‏های بانکی همچنین انتقال وجه برای پروژه‏های سازمان ملل، تهیه کمک‏های فنی و ارسال تجهیزات به داخل کشور را هم دچار اختلال کرده است.”

در بخش پایانی این گزارش به عدم همکاری ایران با گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران برای بازدید از ایران اشاره شده و دبیرکل با ابراز تاسف از این عدم همکاری، تاکید کرده که این بازدید برای پیشرفت گفتمان درباره موارد حساس نگران کننده، مفید خواهد بود.

این گزارش در ۵۳ بند تنظیم شده و دبیرکل در بخش پایانی آن توصیه هایی را به جمهوری اسلامی ایران برای بهبود وضعیت حقوق بشر در آن کشور درج کرده است.

برای آگاهی بیشتر، متن کامل ترجمه شده این گزارش را که مرکز اسناد حقوق بشر ایران آن را منتشر کرده در وب سایت مرکز بخوانید.

http://iranhrdc.org/persian/permalink/1000000408.html#.UpzTVeI4lOk