شهروند- کمپانی “مریخ ۱” (Mars One) که قرار بود از سال ۲۰۲۴ انسان ها را در سفری یک طرفه به کره مریخ بفرستد، اعلام ورشکستگی کرد. این کمپانی هلندی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که تصمیم دارد در کره مریخ یک جامعه ی انسانی وارد کند و گفت که علاقمندان می توانند برای این سفر یک طرفه به مریخ ثبت نام کنند. تقریبا ۲۰۰,۰۰۰ نفر از ۱۰۰ کشور مختلف در سرتاسر جهان برای این سفر ثبت نام کردند. در میان این متقاضیان نام ۸۰۰۰ کانادایی هم به چشم می خورد .

در سال ۲۰۱۵ این کمپانی لیست نهایی ۱۰۰ نفره ای را تصویب نهایی کرد که ۶ کانادایی هم به آن راه یافتند و قرار شد از سال ۲۰۲۴ این افراد هر دو سال یک بار در دسته های ۴ تایی به مریخ فرستاده شوند. هزینه ی هر بار سفر ۶ بیلیون دلار آمریکا تخمین شده  و قرار بود این هزینه از طریق تبلیغات و اسپانسرشیپ تهیه شود.

این کمپانی در آن زمان ادعا کرد که تکنولوژی لازم برای فرستادن انسانها به کره ی مریخ را در اختیار دارد. اما به تازگی این کمپانی اعلام ورشکستگی کرده است. البته وعده داده که برای به تحقق پیوستن این پروژه از سرمایه گذاران کمک بگیرد! هر چند فعلا تا اطلاع ثانوی انسان ها در همین کره ی زمین باقی خواهند ماند.