رضا صابری، پدر رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی آمریکایی که به اتهام جاسوسی برای آمریکا به هشت سال زندان محکوم شده، با ابراز نگرانی از  …

شهروند ۱۲۲۷  پنجشنبه  ۳۰ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: رضا صابری، پدر رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی آمریکایی که به اتهام جاسوسی برای آمریکا به هشت سال زندان محکوم شده، با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی خانم صابری گفت دخترش در اثر اعتصاب غذا به شدت ضعیف شده است.

به گفته والدین رکسانا صابری که پس از دستگیری او به ایران سفر کردند، خانم صابری از روز سه شنبه هفته گذشته (۲۱ اپریل) اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است و تنها آب و آب قند مصرف می کند.

رضا صابری در گفتگو با رسانه های خبری از دیدار با دخترش در زندان اوین در روز یکشنبه ۲۶ اپریل، مصادف با سالروز تولد سی و دو سالگی او خبر داد و دخترش را "بسیار ضعیف" و "رنگ پریده" توصیف کرد و گفت "او به زحمت می توانست بایستد."

آقای صابری گفت در حین ملاقات بیست دقیقه ای تلاش کرده تا فرزندش را به توقف اعتصاب غذا متقاعد کند، اما ظاهرا رکسانا صابری حاضر به درنظر گرفتن این درخواست نشده و به گفته رضا صابری "قسم خورده تا زمان آزاد شدن از زندان به اعتصاب غذا ادامه دهد."

خبرگزاری آسوشیتدپرس از دیدار مجدد آقای صابری با دخترش در روز دوشنبه ۲۷ اپریل خبر داد اما اطلاعات تازه ای مربوط به این دیدار منتشر نکرده است.

اطلاعات تازه درباره رکسانا صابری در شرایطی منتشر شد که حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به درخواست های مطرح شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، و ژاپن برای آزادی این خبرنگار، گفت "موضوع ایشان (رکسانا صابری) ربطی به طرف خارجی ندارد."

آقای قشقاوی در یک کنفرانس خبری با تاکید بر هویت ایرانی خانم صابری عنوان کرد: "بر اساس مقررات ایران با وی عمل می‌شود و هرگونه دخالت در پروسه قضایی در رسیدگی به پرونده تبعه یک کشور خلاف هنجارهای بین‌المللی است."

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین "وجه المصالحه" قرار دادن رکسانا صابری را ردکرد.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع رکسانا صابری در روز شنبه ۲۵ اپریل به طور رسمی خواستار تجدید نظر درباره حکم صادر شده علیه موکل خود شد و برخی کارشناسان معتقدند با توجه به حساسیت ایجاد شده درباره این پرونده و مطرح شدن خواسته محمود احمدی نژاد در رسیدگی عادلانه به این پرونده انتظار می رود روند تجدید نظر به زودی آغاز شود.

آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه نیز در نامه ای به رئیس کل دادگستری استان تهران از وی خواسته بود در رسیدگی به درخواست تجدید نظر حکم محکومیت رکسانا صابری، ابعاد مختلف پرونده وی از جمله عناصر مادی و معنوی جرم "مورد بررسی دقیق، سریع و عادلانه" قرار گیرد.

هرچند در هفته گذشته اعلام شد گروهی از وکلای کانون مدافعان حقوق بشر دفاع از پرونده رکسانا صابری را به عهده خواهند گرفت، اما بر اساس تازه ترین اخبار نمایندگان این گروه کماکان موفق به دیدار با خانم صابری جهت گرفتن امضاء وکالت نامه نشده اند.

نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در گفتگو با بی بی سی گفت تا بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۷ اپریل نمایندگان کانون هشت بار با مراجع مختلف از جمله قاضی پرونده و معاون دادگستری دیدار داشته اند، اما کماکان نتوانسته اند با خانم صابری دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز عبدالفتاح سلطانی یکی از سه وکیلی که قرار است وکالت خانم صابری را به عهده گیرد، در روز یکشنبه ۲۶ اپریل "باوجود در اختیار داشتن مجوز دادگاه" با ممانعت مسئولان زندان اوین برای دیدار با رکسانا صابری مواجه شد.

در تیم وکلای کانون مدافعان حقوق بشر برای رکسانا صابری، علاوه بر عبدالفتاح سلطانی، شیرین عبادی و مهناز پراکن نیز حضور خواهند داشت.