بیانیه عدالت ۸۸ به مناسبت درگذشت آقای پل دوئر

تاریخ ۷: فوریه ۲۰۱۹

با اندوه فراوان آگاه شدیم که جناب آقای پل دوئر، خدمتگزاری نمونه، صدایی با وجدان و یکی از جدی ترین طرفداران حقوق و کرامت انسانی درگذشت. 

روحیه والا و عزت نفس  آقای دوئر در رویارویی با بیماری از پای در آورنده اش نشانگر منش آموزگارانه و کنشگرانه وی در طول زندگی درخشانش بود.  در میان بسیاری از خدمات وی برای جهانی توأم با عدالت و صلح ، جامعه ایرانی – کانادایی بویژه  تا ابد مرهون ارایه قعطنامه ای از سوی ایشان به پارلمان کاناداست که در آن کشتار تخمینی  ۳۵۰۰ زندانی سیاسی در تابستان ۶۷ با فرمانی از سوی آیت اله روح اله خمینی، بنیان گذار جمهوری اسلامی، محکوم شده است. کوشش های آقای دوئر در افزایش آگاهی عمومی برای شناسایی این کشتار به مثابه جنایت علیه بشریت بسیار موثر بود.    

عدالت ۸۸ از سوی جامعه ایرانی و خانواده های قربانیان با خانم جولیا دوئر و همچنین دو فرزند پسر ایشان ناتانیل و جوردن و تمام اعضای حزب نیو دمکرات  صمیمانه ابراز همدردی می نماید.

“زمان آن رسیده تا بدرود بگویم. در حالی که این جهان را به صورت فیزیکی ترک کرده ام، سخنانی در پایان دارم که مایلم با شما در میان بگذارم…..در دوران زندگی زمینی همواره توان همکاری مردم با یکدیگر برای ایجاد تغییر را مشتاقانه پی گرفتم ……

خواستار کانادایی بودم که در آن با تمام شهروندان با کرامت، عشق و احترامی که مستحق آنند، رفتار شود.

به دنبال دنیایی کم رنج و شادی افزون بودم، دنیایی که در آن بتوانیم از یکدیگر بهتر مواظبت کنیم.

رضا بنایی

عدالت ۸۸

زندگینامه

پل ویلسون دوئر متولد ۲۵ ژانویه ۱۹۶۳ در شهر اوتاوا است که در خانواده ای آشنا به سیاست پرورش یافت. مادر وی خانم ماریون دوئر از اعضای برجسته حزب نیو دمکرات بود که از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ به مدت ۷ سال شهردار اوتاوا و از ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ نیز عضو مجلس عوام کانادا از سوی حزب نیو دمکرات بود.

پل دوئر در سال سوم دبستان به تشخیص پزشکان دچار بیماری “نارسایی در خواندن” شد. اما این مانع از آن نگردید که وی تحصیلاتش را با موفقیت در دو زمینه علوم سیاسی و اقتصاد از دانشگاه کارلتون و همچنین تعلیم و تربیت از دانشگاه کوئینز با مدرک لیسانس به پایان نرساند.

پس از تحصیل پل دوئر با مسافرت به نیکاراگوئه به خدمات مددکاری داوطلبانه مشغول شد و پس از بازگشت به کانادا به عنوان دستیار اویلین گیگانتیس نماینده حوزه نمایندگی اتاوا سنتر در مجلس و وزیر بهداشت کانادا به مدت ۵ سال از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ مشغول بکار شد. در این دوران بود که پل دوئر با همسر خودش خانم جولیا اسنید آشنا شد که حاصل آن دو فرزند پسر به نامهای ناتانیل و جردن است.

پل دوئر پس از دریافت مدرک لیسانس تعلیم و تربیت از دانشگاه کوئینز به تدریس در دبستانهای ویژه “کودکان نیازمند خدمات خاص” مبادرت کرد و بواسطه این خدمات  به دریافت جایزه لورن کاسیدی از سوی دانشگاه کوئینز نایل آمد. 

به مرور و همگام با کار در مدارس ابتدایی، پل دوئر با اتحادیه های معلمان ابتدایی اوتاوا – کارلتون آشنا و با عضویت در آن سرانجام پس از سالها به عضویت هیات مدیره و مدیر اقدامات سیاسی این اتحادیه ارتقا مقام یافت.

پل دوئر در سال ۲۰۰۶ از حوزه نمایندگی اتاوا سنتر به پارلمان کانادا راه یافت و تا سال ۲۰۱۵ به مدت ۹ سال نمایندگی این حوزه را در مجلس کانادا به عهده داشت. وی پس از انتخاب مجدد در سال ۲۰۱۱ به سمت منتقد سیاست خارجی از حزب مخالف ارتقا مقام یافت و پیرو آن به یکی از شخصیت های برجسته حزب نیودمکرات تبدیل گشت. نامبرده از سال ۲۰۰۹ تا پایان عضویت در مجلس ریاست گروه پارلمانی کانادا را برای جلوگیری از نسل کشی و جنایات علیه بشریت به عهده داشت.  پل دوئر سرانجام در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۵ از ورود مجدد به پارلمان کانادا  باز ماند و حوزه اتاوا سنتر را به رقیب لیبرال واگذار کرد.

پل دوئر در فوریه ۲۰۱۸  برای برداشتن تومور مغزی جراحی شد که پس از آزمایش، بیماری وی سرطان مغز از نوع درجه ۴ تشخیص داده شد. اما با وجود این بیماری هولناک از پای ننشست و در تابستان ۲۰۱۸ اقدام به تاسیس نهادی بنام “Youth Action Now” برای جوانان کرد که تا کنون بیش از ۲۵۰۰۰۰ دلار فاند ریزینگ برای پیشبرد برنامه و تغییر به سود مشکلات و مسایل جوانان کرده است.