کرارا از دست اندرکاران بیمه ای شنیده و در رسانه ها دیده اید که توجه سازمانها و نهادهای اقتصادی به خطرهایی چون “سایبر” (عدم فرمان شناسی صحیح) برای سیستمهای الکترونیکی و ابرکامپیوترها جلب می شود و تحقق این ریسک را بسیار فاجعه آمیز می دانند ولی اگر به آمار خسارات بیمه ای در کشورهای پیشرفته جهان بنگریم خواهیم دید که داستان چیز دیگری است.

آماری که به تازگی توسط یکی از شرکت های بیمه معظم و چند ملیتی منتشر شده نشان می دهد که از سال ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۸ در بین ۴۷۰ هزار پرونده خسارت که ماحصل مالی آن حدود ۶۶.۵ بیلیون دلار آمریکا بوده اولین و مهلک ترین خسارت همان آتش سوزی و انفجار است که ۲۴ درصد موارد را شامل شده است.

آقای فلیپ کریمر یکی از مدیران ارشد بررسی کننده خسارات بیمه ای در سمیناری که به همین منظور تشکیل شده بود اذعان داشتند که آتش سوزی و انفجار از آن جهت در رأس هرم خسارات است چون سازمانها و نهادهای اقتصادی بنا به نیازشان بسیار متکی به ادوات- ماشین الات و ابزارهای دقیقی هستند تا بتوانند محصول و خدمت خود را هر چه بهتر در دسترس مشتریان قرار دهند و تجربه نشان داده که این ابزارآلات /ماشین آلات از نظر مالی بسیار گران قیمت هستند و اگر در معرض آتش و حرارت قرار بگیرند قابلیت خود را از دست داده و به قول اصطلاح بیمه ای ” از حیز انتفاع خارج شده و تلف کلی می گردند” از جانب دیگر بعد از تحقق ریسک و بروز خطر لازم است سازمان خسارت دیده تعطیل شود تا عملیات پاکسازی و مرمت و جایگزینی ادوات و ماشین آلات تحقق یابد این مساله هم یکی از معضلات بسیار بالای بعد از خسارت است که بار مالی آن اگر بیشتر از خسارت مستقیم به دارایی ها نباشد قطعا کمتر نیست.

البته در بیمه نامه پیش بینی لازم برایش صورت پذیرفته و به “تأمین خسارات تعطیلی بیزینس” معروف است که حداکثر تا یکسال سود به دست نیامده یا درآمد حاصله را به سازمان تعطیل خواهد پرداخت. آمار نشان داده که در ظرف ۵ ساله مورد مطالعه ( ۲۰۱۸-۲۰۱۳  ) فقط یکی از شرکت های بیمه مبلغی معادل ۱۶ بیلیون دلار  پرداخته که بخش اعظم آن مربوط به تأمین خسارت تعطیلی بیزینس و محل کار بوده است.

در ادامه آقای فلیپ کریمرعنوان نمودند که خسارات آتش سوزی و انفجار برای سازمانهای متفاوت اثرات گوناگونی در بر دارد برای نمونه نیروگاه های تولید انرژی و برق چون سر و کارشان با جامعه است مجبور خواهند بود در کوتاهترین زمان ممکن خسارات را با بار مالی بسیار زیاد جبران کنند چون زمان بسیار تعیین کننده خواهد بود ولی این مساله برای کارخانجاتی که به تولید دارو مشغول هستند امری بسیار حیاتی تر را رقم می زند چرا که در صورت تعطیلی بلند مدت و عدم امکان برآورده نمودن احتیاجات بیماران احتمال تحت تعقیب قرار دادن سازمان ذیربط و شرکت بیمه اش وجود دارد.

اگر بخواهیم مقام دوم را برای مهلک ترین خسارت با بار مالی بالا شناسایی کنیم قطعا بایستی بلایای طبیعی اعم از طوفان- هوریکن- سونامی – گردباد- سیل و زلزله را نام ببریم که سهمشان حدود ۷ درصد از کل خسارات است.

قطعا مقام سوم در این لیست به ریسک “سایبر” (عدم فرمان شناسی صحیح) برای سیستمهای الکترونیکی و ابر کامپیوترها خواهد رسید. همانطور که مطلع هستید این ریسک بسیار تازه و نو است از این رو آمار دقیقی از اثرات زیانبار آن در دست نیست ولی تصور کنید که با هک شدن سیستم کامپیوتری یکی از پروازهای بین المللی چه میزان خسارات مالی و غرامات جانی می تواند به بار آید.  در سال ۲۰۱۷ یکی از هکرها چند ساعتی توانست یکی از شرکتهای هواپیمایی را از مدار خارج نماید و برای جبرانش درخواست خون بهایی معادل ۲۰ میلیون دلار نمود. کارشناسان اثرات مخرب این ریسک را حدود ۱۹۰ بیلیون دلار تخمین می زنند که خوشبختانه این ریسک بالقوه هنوز به این میزان بالفعل نشده است.

سالم و تندرست و پایدار باشید.