یک کیست یک حفره  غیرطبیعی پر از مایع یا نیمه مایع است که در یک نسج یا عضو تولید می شود. اکثر این کیست ها خوش خیم هستند یعنی سرطانی نیستند ولی به هر حال می توانند روی فعالیت های یک عضو اثر بگذارند و یا تولید درد بکنند.

یک کیست پستانی حاوی مایعی است که توسط غدد داخل پستانی Mammary Glands ترشح می شود. بعضی از این کیست ها خیلی کوچک هستند که با لمس کردن احساس نمی شوند- اگر مایع جمع شده زیاد باشد، می شود یک جسم غده مانند بیضی شکل یا کروی شکل به قطر یک تا دو سانتی متر را احساس کرد که در زیر انگشتان به راحتی تغییر مکان می دهد. معمولا قبل از پریود این کیست سخت تر و حساس تر می شود.

طبق نظرNational Cancer Institute امریکا و انجمن سرطان کانادا Canadian Cancer Society نسج پستان تقریبا در تمام بانوان سی سال به بالا، دچار تغییرات میکروسکوپی می شود و حدود ۵۰درصد بانوان احساس می کنند که در پستان آنها یک غده مانند تولید شده و یا درد می کند. امروزه پزشکان تصور می کنند که این تغییرات جزو دوران زندگی و طبیعی است.

داشتن یک کیست در پستان یک عامل سرطان نیست. سرطان به صورت یک کیست ساده خودش را نشان نمی دهد و داشتن یک کیست به هیچ وجه احتمال این که تولید سرطان بکند ندارد و در نوددرصد موارد وجود توده های غده مانند جدید می توانند چیز دیگری باشند که در اغلب موارد یک کیست ساده هستند و از ۴۰ سالگی به بالا ۹۹ درصد این توده های غده مانند، سرطانی نیستند.

تشخیص

وقتی که یک توده غده مانند در پستان پیدا شد، پزشک اول معاینه می کند تا متوجه شود که آیا یک توده کیست مانند، حاوی مایع است یا غده ای سخت است. بسیار مهم است که پیشرفت این توده غده مانند را در نظر داشت:

آیا قبل از رگل حجم آن زیادتر می شود؟

آیا در فاصله بین دو پریود از بین می رود؟

نه با تماس و نه با ماموگرافی نمی شود تشخیص داد که این یک کیست است. اکوگرافی نشان می دهد که این یک کیست است ولی بهترین وسیله، وارد کردن یک سوزن نازک به داخل آن و بیرون کشیدن مایع داخل آن است. اگر مایع خون آلود نبوده و نسج غده مانند بکلی از بین رفت یک کیست ساده بوده. این آزمایش در مطب پزشک هم می تواند انجام شود. معمولا احتیاجی نیست که مایع خارج شده را برای آزمایشات دیگر به آزمایشگاه فرستاد و اگر معاینه پستان پس از ۴تا۶ هفته طبیعی بود آزمایشات دیگر لازم نیست.

اگر مایع حاوی خون بود، اگر نسج غده مانند پس از خروج مایع کاملا از بین نرفت، و یا از بین رفت و دوباره بارگشت آزمایش مایع در آزمایشگاه ضروری ست و آزمایشات دیگری هم باید انجام شود مثل ماموگرافی- اکوگرافی- بیوپسی برای این که تشخیص داده شود که نسج توده مانند سرطانی است یا نه؟

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

با این که نود درصد نسوج توده مانند غده ای شکل در پستان خوش خیم هستند، بسیار مهم است که برای هر نوع تغییرات و احساس نسج غده مانند که در امتحان پستان ها توسط خود شخص در مقابل آینه انجام می شود، با پزشک مشورت کرد. این تعییرات می توانند به شکل زیر باشد:

– جدید است. قبلا وجود نداشته، غیر طبیعی است یا بزرگتر می شود

– هیچ ربطی به سیکل پریود نداشته و تا پریود بعدی از بین نمی رود

– سفت است، تغییر مکان نمی دهد

– محیط ناهموار دارد

– به نظر می رسد که به داخل سینه چسبیده و تکان نمی خورد

– همراه با یک فرورفتگی و یا چروک شدن پوست نزدیک نوک پستان است.

– همراه با پوست قرمز و حساس است (ملتهب است)

-یک نسج غده مانند سفت که بزرگ می شود و قبل از شروع رگل حساس می شود، در اغلب موارد یک یا چند تای آن را در هر دو پستان می شود احساس کرد.

-یک توده نسوج سخت با محیط کاملا هموار

-یک نسج سفت دردناک وجود دارد

-یک کیست که در بین دو پریود از بین می رود و دوباره برمی گردد یا همراه با تغییر حالت پوست است

– اگر در بانوانی که در نزدیکی یائسگی هستند تولید می شود

در نزد بانوانی که هرگز بچه دار نشده اند تولید شده

در نزد بانوانی که سیکل پریود نامرتب دارند

اگر حجم پستان تغییر کرده

پیشگیری

امروزه هیچ گونه امکان پیشگیری از کیست پستان وجود ندارد.

اگر درد اذیت کننده است تا قبل از مراجعه به پزشک می توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید.

طب مکمل

در حال حاضر هیچگونه مطالعه علمی یا کلینیکی درباره درمان های مکمل کیست پستان وجود ندارد. ولی چندین مطالعه نشان داده که میوه Chaste Tree می تواند دردهای ماستالوژی (دردهای پستان) را کم کند. همین طور همراه با گیاه دیگری به نام St. John’s wort می تواند عوارض منوپاز را کم کند. سازمان بهداشت جهانی و کمیسیون E قبول دارند که میوه این گیاه می تواند برای درمان رگل های نامرتب به کار رود و هم چنین برای سندروم قبل از پریود و دردهای پستان مفید است.

توجه! از خوددرمانی با این گیاه خودداری کنید زیرا این مشکل ها می تواند بسیار جدی باشد که مصرف این گیاه می تواند آن را بپوشاند

ضمنا این گیاه دارای آثار ناخواسته هم هست و نباید برای بانوان باردار و شیرده مصرف شود و همین طور با داروها انتراکسیون دارد. یعنی روی کار آنها اثر می گذارد.