رادیو فردا: یکی از سخنگویان صلیب سرخ جهانی اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر عدم امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سیل‌زدگان در ایران را رد کرد.

ایگنیشس ایولف یورک، از دفتر روابط عمومی صلیب سرخ جهانی در ژنو سوئیس، روز چهارشنبه ۱۴ فروردین به رادیو فردا گفت: «اگر هلال احمر ایران درخواست کمک کند، صلیب سرخ جهانی در حال حاضر محدودیتی برای این کار ندارد.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه با اشاره به تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، واشینگتن را متهم ساخت که حساب‌های بانکی هلال احمر را «بسته» و «مانع ارسال کمک‌های ایرانیان خارج از کشور» شده است.

این اظهارات در حالی است که هلال احمر ایران در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نیست. بحث در این زمینه به یک جنگ لفظی میان مقامات ایران و ایالات متحده منجر شده است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که «سوءمدیریت حکومت ایران در برنامه‌ریزی شهری و آمادگی خدمات امدادی» به این فاجعه منجر شده است.

آقای پومپئو همچنین تاکید کرده که «ایالات متحده آماده مساعدت و همکاری با فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است تا بتوانند کمک‌های مالی را به طور مستقیم به هلال احمر ایران برسانند.»

اما همتای ایرانی وی آمادگی واشینگتن برای ارسال کمک‌های مالی به سیل‌زدگان از طریق صلیب سرخ جهانی و انتقال آن به هلال احمر ایران را «خبر جعلی» خوانده است.

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت که «بر اساس اظهارات رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر ایران نمی‌تواند هیچ‌گونه منابع مالی را به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا دریافت کند.»

به نظر می‌ رسد اشاره آقای ظریف به سخنرانی پیتر مائورر، یکی از مقامات عالی صلیب سرخ باشد که طی یک سخنرانی بدون نام بردن از ایران گفته است: «برنامه‌های تحریمی پیچیده و اقدامات ضدتروریستی مانع دیگری است در برابر اقدامات بشردوستانه بی‌طرفانه.»

بر اساس اعلام پزشکی قانونی ایران در روز چهارشنبه، آمار رسمی جان‌باختگان سیل در ایران تاکنون ۶۲ تن است.

شرایط اکنون به‌ ویژه در استان لرستان همچنان بحرانی است به طوری که بسیاری از راه‌های ارتباطی به روستاها و شهرها قطع شده. یک مقام عالی وزارت راه و شهرسازی خسارت اولیه سیل به راه‌های استان لرستان را ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا پیش‌بینی کرده که راه‌های اصلی در لرستان تا روز جمعه، و راه‌های روستایی و فرعی تا هفته آینده آن هم با ایجاد یک راه موقت بازگشایی شود.

این شرایط واکنش محمود صادقی، عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، را به دنبال داشت که دولت حسن روحانی را به باد انتقاد گرفت و هشدار داد که «لرستان در آستانه یک فاجعه است.»

آقای صادقی روز چهارشنبه در توئیتر خطاب به آقای روحانی نوشت که «پلدختر در گل فرو رفته. نیازهای اولیه مردم مانند غذا، آب و دارو تأمین نشده. بی‌نظمی و بی‌برنامگی بیداد می‌کند.»

وی سپس تاکید کرد که «سامان دادن به این وضع نیاز به مدیریت ملی و بودجه فوق‌العاده دارد [و] با کمک‌های صدقه‌ای و مدیریت ضعیف استانی اوضاع سامان نمی‌یابد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از کمک‌رسانی گسترده به ساکنان پلدختر و دیگر مناطق آسیب‌دیده استان لرستان از سیل روزهای اخیر خبر داده‌اند. اما با این حال قدرت‌الله ولدی، نماینده ویژه استاندار لرستان در معمولان، می‌گوید کمک‌های ارسالی به معمولان تنها «یک سوم از نیاز منطقه را تامین کرده است.»

حمیدرضا کاظمی، نماینده مجلس از پلدختر، نیز گفته است که تعدادی از مردم سیل‌زده شهرستان پلدختر «دو شب است در بیابان زندگی می‌کنند و به کوه‌ها پناه برده‌اند و هیچ چیزی ندارند.»

از سویی وزیر کشور ایران هم «نیاز فوری» برای تامین مایحتاج مردم سیل‌زده در استان لرستان را تایید کرده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی عصر چهارشنبه گفت: «ما اکنون در لرستان نیاز فوری داریم. اگرچه از دیروز ظهر که یک مسیر باز شد هلال احمر امکانات را به آنجا رسانده و از صبح هم پرواز بالگردها در این مناطق صورت گرفته، اما سطح استان بزرگ است و تعدادی زیادی روستا دارد و در کنار آن قطع ارتباطات هم بوده است، بنابراین امکان این که بدانیم اولویت در کجا بود، وجود نداشت.»

به گفته وی، دو اولویت اصلی برای ارسال کمک‌ها و امکانات استان‌های لرستان و خوزستان هستند و بعد استان ایلام، گلستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری.

آماده‌باش در خوزستان؛ «۹۶ روستا تخلیه شده است»

مقامات خوزستان می‌گویند که هنوز سیلاب اصلی به این استان نرسیده است، اما در خوزستان اعلام آماده‌باش شده است.

از جمله این سدها، سد کرخه است که فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرده ورودی آب در آن «به حد نهایی رسیده است… و شاید نیاز باشد، برای جلوگیری از خسارت به سد و خطرات احتمالی، دبی آب خروجی سد کرخه کمی بیشتر شود».

محمدعلی جعفری عنوان کرده که «با توجه به سیل و بارش باران شدید در بالادست استان خوزستان، اگر سد کرخه نبود، تمام مناطق غربی در جلگه خوزستان به زیر آب می‌رفت».

بر اساس اعلام مدیریت بحران خوزستان، تاکنون «۹۶ روستا در این استان به شکل جزیی و کلی تخلیه شده و ساکنان آنها در ۳۵ ایستگاه اسکان اضطراری جا داده شده‌ اند».

پیش از این اعلام شده بود که مدارس بسیاری از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شعیبیه و برخی از روستاهای دزفول و خرمشهر تا روز ۱۹ فروردین تعطیل هستند و فعالیت دانشگاه‌های این استان نیز با یک هفته تأخیر آغاز خواهد شد.