نکته ها ۵

درحقیقت بی معرفت تر، زبان نفهم تر وکله خرتر از سیل اخیر ایران کسی درتاریخ ندیده و نشنیده.  یک ماه است که همه جا را ویران کرده، هنوز هم ول کن نیست. تازه حرف هم بزنی زبان درازی می کند و طلبکارهم می شود که وقتی زیر ساخت ندارید، من ازکجا عبورکنم؟!

بگو تو که همیشه از رو عبورمی کنی و هرچه هست و نیست با خودت می شوری و می بری، به زیرساخت های ایران چیکارداری؟ ما اگربرای زیرساخت درشهرهایمان کاری نکرده ایم وکانال کشی های لازم را انجام نداده ایم، عوضش زیرزیرکی پول زیرساخت ها را دراین کشور و آن کشور به حساب خوابانده ایم که بهره بیاد روش. کم کاریه؟!

بله، قبول داریم، جاهای دیگر دنیا هم سیل می آید، اما یک ساعت، دوساعت، سه ساعت یا حداکثر یک روز، دو روز، سه روز نه یک ماه. و آن وقت جالب است که عده ای می گویند جنس ایرانی دوام ندارد. به فرض این که جنس ایرانی دوام نداشته باشد، سیل ایرانی چی؟ کی تا به حال سیلی دیده که یک ماه دوام بیاورد، بین شرق و غرب کشور فرقی نگذارد و همه جا را ویران کند؟ که البته این به خاطر همان شعار نه شرقی نه غربی مان است!

خیلی ها این شعار نه شرقی نه غربی را قبول نداشتند و می گفتند اگرآمریکا و اروپا را غرب حساب کنیم، پس چین و روسیه کجائی حساب می شوند؟

سیل حد اقل این تردید را از بین برد که شعار نه شرقی نه غربی مان درست است چون نه شرق ایران را سالم گذاشته، نه غرب ایران را!

باز هم خدا را شکرکه ما نیروهای ویژه ای داریم که با لباده و دمپائی می روند روی سیل بندهائی که مردم ایجاد کرده اند می ایستند و با اخم به چهار طرف نگاه می کنند که سیل از هر طرف که بخواهد جریان پیدا کند خجالت بکشد یا ازهیبت وجود آنان زهره ترک شود و بند بیاید. وگرنه که معلوم نبود چه بلائی سرکشور عزیزمان می آورد!

خدا خیرشان بدهد که این زحمت را تقبل کردند، تشریف آوردند و روی گونی های ماسه ایستادند تا سیل از ترس دمش را بگذارد روی کولش و یواش یواش و گاماس گاماس ایران را ترک کند!

*****

وسایل هوشمند، سنسورها و حسگرهای اتوماتیک، چنان زندگی ما مردم این دوره و زمانه را پرکرده و به آنها وابسته شده ایم که اگر خرده شیشه ای پایمان را ببرد، یا سوزنی به انگشت مان فرو برود، تا حسگر اتوماتیکی که در موبایل مان نصب شده آژیر نکشد و نگوید پدرجان سوزن رفته تو انگشتت، اقلا  بگو آخ، نه دردی حس می کنیم و نه صدایمان درمی آید!

*****

هرگردی گردو نیست!

خاطرات آقای خامنه ای ازدوران تبعیدش درزمان شاه به ایران شهر، متاسفانه این عیب را هم داشت که حالا هرطلبه ازراه نرسیده ای خیال می کند همان نفوذی را دارد که ایشان داشته اند ومی تواند همان کاری را بکند که ایشان کرده اند.

در آن خاطرات که دوهفته قبل برایتان منتشرکردیم، ایشان شرح می دهند که چگونه مهر نمازشان را به داخل سیل پرتاب کرده اند و سیل بلافاصله بند آمده است!

حاج آقا ئی را که دراین ویدئو ملاحظه می فرمائید نیزخیال کرده می تواند همان کاررا بکند و با تقلید از ایشان و انداختن مُهرنمازش به داخل سیل، جلوی عبور آن را بگیرد. غافل ازاینکه هرگردی گردو نیست و هر مُهری، خاصیت مُهر ایشان را ندارد!

ایران هزارسال بعد

جنگل های بی درخت!

تعدادی ازگردشگران خارجی که با بدبختی از اهرام ثلاثه مصر بالا رفته بودند، پس از آن که خسته وکوفته پائین آمدند، ازیک راهنمای مصری شنیدند در ایران پدیده نوظهوری پیدا شده بنام “جنگل های  بی درخت” که بسیار دیدنی است و جزء عجایب هفتگانه جدید جهان بشمار می رود. آن ها بی اختیار همدیگر را نگاه کردند وگفتند یقینا ایرانی ها “جنگل های بی درخت” را جانشین  “باغ های معلق بابل” کرده اند.  و یکی ازآنها که با تجربه تر از دیگران بود گفت هیچ کاری از ایرانی های زرنگ بعید نیست. حتما و مطمئنا برای این که سیل توریست به کشورشان سرازیر شود کاری کرده اند کارستان و بی مقدمه به همدیگرگفتند آقا، حیفه این پدیده کم نظیر را نبینیم و از دنیا برویم.

آنها بعد ازگفت و گوی مفصل تصمیم گرفتند فوری راهی ایران شوند. دلیلش هم این بود که یکی شان گفت تندروهای ایران، ازترس نفوذ بی بند و باری های غرب، بعید نیست شبانه جنگل های بی درخت را تبدیل به جنگل های پردرخت کنند و اگر دیر بجنبیم از دیدن یکی ازعجایب هفتگانه جدید محروم خواهیم شد!

حالا چقدر این در و آن در زدند تا ویزا گرفتند و از ایران ایر بلیت خریدند، خودش داستانی است جداگانه که نه من حوصله شرح دادنش را دارم ونه شما حوصله خواندنش را.

خلاصه کنم، به محض رسیدن به فرودگاه مدرن و زیبای رشت، یک اتوموبیل لوکس کرایه کردند و گفتند آقا ما را ببرجنگل های بی درخت.

راننده با لهجه محلی و شیرینش گفت ایران  پر است از جنگل های بی درخت، شما کدامش را می خواهید ببینید؟

توریست ها متعجب همدیگر را نگاه کردند و یکی شان  پرسید شما باغ های معلق بابل را دیده بودید؟

راننده غش غش خندید و جواب داد ما رو گرفتین ها ، باغ که معلق نمیشه!

توریست ها هم خندید وگفتند د همین دیگه، حتمن نخوانده اید و ندیده اید که در زمان های قدیم، در بابل باغ هائی بوده معلق که به همین دلیل جزء عجایب هفتگانه جهان محسوب می شده. میگن ایران الان جنگل هائی درست کرده بدون درخت که جایگزین باغ های معلق بابل شود و ما آمده ایم این جنگل ها را ببینیم.

راننده که تازه دوزاری اش افتاده بود شروع کرد به خندیدن و گفت حالا فهمیدم دنبال چی می گردید. بعله آقا هزار سال پیش و در قرن بیست و یکم، همین کوهی که جلوی چشمتونه و پر از برج های مسکونیه، جنگل بوده اما درخت هایش را بریدند و به جایش جنگلی ساختند از سیمان و آهن، پر از ویلا و برج و آپارتمان. هر چقدر می خواهید تماشایش کنید، عکس و فیلم بگیرید و ببرید نشان قوم و خویش هایتان هم بدهید تا این پدیده نوظهوررا ببینند وکیف کنند و بی خبر از این دنیا نروند!

ادامه دارد