پس از اعلام حضور جنجالی شبه نظامیان عراقی در ایران و موجی از مخالفت‌های مردمی، نماینده حزب الله لبنان در قم نیز از حضور «جوانان لبنانی» در مناطق سیل زده خبر داده است.

خبرگزاری تسنیم روز سه شنبه ۲۷ فروردین به نقل از «شیخ معین دقیق، نماینده حزب‌الله لبنان در قم» نوشت که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان «از همه جوانان و حزب‌الله لبنان خواسته است» تا برای امدادرسانی به سیل زدگان به ایران بیایند. به گفته او « تعداد قابل‌توجهی از جوانان لبنانی در مناطق سیل‌زده حضور دارند و برخی دیگر از جوانان در حال عزیمت به مناطق سیل‌زده ایران هستند.»

حزب الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارد و «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران فروردین ماه امسال اعلام کرد جمهوری اسلامی هر ساله حدود ۷۰۰ میلیون دلار بودجه مالی به حزب‌الله لبنان می‌دهد که با بازگشت تحریم‌ها، جلوی این حمایت مالی گرفته شده است.

پیش از این خبرگزاری فارس روز جمعه ۲۳ فروردین گزارش داده بود نیروهای «الحشد الشعبی» عراق که به بسیج عراق نیز مشهور شده، «برای کمک به سیل‌زدگان» وارد ایران شده‌اند. بنا بر این گزارش، یکصد خودروی سبک و سنگین «حرکت النجباء» نیز در این کاروان اعزامی حضور دارند. فارس می‌نویسد که این اقدام «با هماهنگی بین تهران و بغداد صورت گرفته است.»

حشد الشعبی یک سازمان چترگونه {متشکل از چندین سازمان کوچک‌تر} است که عمدتا از شبه‌نظامیان شیعه تشکیل شده است؛ این شبه‌نظامیان از سوی ایران پشتیبانی شده و در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند. «حرکت النجباء» از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل دهنده «حشد الشعبی» پیش از این در فهرست سیاه تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته است.