* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بیماری چنگ گربه نامی است که به بارتنلوز Bartonellosis داده شده و عامل این پاتولوژی یک باکتری به نام Bartonella henselae از باکتری های گرم منفی است. میهماندار این باکتری گربه ها و به ندرت سگان می باشند. دانشمندان به ساس و کنه هم به عنوان حامل باکتری و سرایت آن به اشخاص مشکوکند.

این بیماری از حیوان به انسان سرایت کرده و بنابراین اشخاصی که بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند پرورش دهندگان گربه، فروشندگان گربه، دامپزشکان و کمک دامپزشکان هستند.

این باکتری از طریق مویرگها در بدن منتشر شده و می تواند پستانداران، انسان و سایر حیوانات را آلوده و بیمار کند. این بیماری در همه جای جهان دیده می شود و مخصوصا کودکان کمتر از ۱۵ سال را مبتلا می کند.

سیپمتوم های همراه با بیماری چنگ گربه در بیشتر موارد عبارتند از:

تب، گشاد شدن و صدمه پذیری عروق لنفاوی که بین ۱ تا ۳ هفته پس از ورود باکتری ایجاد می شود،  و همچنین باقی ماندن جای چنگ گربه.

سیمپتوم ها

– پس از این که گربه گاز گرفت یا چنگ زد دوره انکوباسیون یا مخفی بودن بیماری بین ۱ تا ۲ هفته است تا اولین سیمپتوم ها ظاهر شوند.

– اولین علائم سیمپتوماتیک بیماری متورم شدن گانگلیون های لنفاوی است که بین یک تا سه هفته پس از ورود عامل عفونت به بدن دیده می شوند.

– انفلاماسیون و التهاب در محل گاز گرفتگی یا چنگ گربه به صورت قرمزی یا زخم پوستی

– بیماری چنگ گربه یک بیماری خوش خیم است و اثری از خود باقی نمی گذارد. ولی در موارد خیلی شدید و نادر علائم کلینیکی مثل عفونت های چشمی – دردهای عضلانی و یا صدمات نرولوژیک ایجاد می شود.

عواملی که باعث تولید خطر بیماری می شوند

پیش از هرچیز لازم است که تأکید شود که می توان  از عواملی که باعث ایجاد خطر بیشتر برای بیمار شدن هستند پیشگیری کرد.  و اما عواملی که باعث بیماری می شوند عبارتند از:

– عدم مراقبت خوب از گربه در مقابل ساس و کنه است. گربه های آزاد بیشتر در معرض خطر ساس و کنه هستند.

– عدم رعایت بهداشت

– خوب درمان نکردن زخم ها

و بالاخره بد رفتاری  با سگ و گربه که حیوان را به حالت دفاعی  در آورده و باعث گاز گرفتن و چنگ زدن آنها شود.

همان طور که گفته شد اشخاصی که زیاد در تماس با حیوانات مخصوصا سگ و گربه هستند، بیشتر در معرض خطر بیمار شدن هستند.

پیشگیری

بهترین راه پیشگیری درمان گربه های آلوده و مراقبت از این که ساس و کنه نداشته باشند (معمولا در گوش آنها وجود دارد)

داشتن رابطه خوب با سگ و گربه که مورد حمله آنها قرار نگیرید

در صورت گاز گرفته شدن یا مورد چنگ قرار گرفتن محل زخم را به خوبی ضدعفونی کرده و مواظب بهداشت آن باشید. در صورت لزوم با پزشک مشورت کنید.

بیماری چنگ گربه معمولا خوش خیم است و احتیاج به درمان ندارد و خودش با دفاع بدن خوب می شودو اما در مواقع بسیار شدید بیماری که بدن نتواند بیماری را از بین ببرد، یک درمان با آنتی بیوتیک لازم می شود.