آرش عزیزی 

اسناد متنوع و متعددی که ویکی‌لیکس این هفته منتشر کرده است، جهان دیپلماتیک را از سر تا پا لرزانده و کانادا هم از این قاعده مستثنا نیست. در همین شماره شهروند شرح پرونده‌های مربوط به ایران را پیدا می‌کنید، در این‌جا اما به اسناد جنجالی که حرف‌های جیم جاد، رئیس سابق آژانس جاسوسی کانادا، در انتقاد از مردم کانادا و نظام قضایی این کشور را افشا کرده‌اند، اشاره می‌کنیم.

قضیه به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد که آقای جاد، مدیر وقت آژانس اطلاعات و امنیت کانادا، در صحبت با یکی از مشاوران نزدیک به کاندولیزا رایس، وزیر وقت امور خارجه آمریکا (در زمان جورج بوش)، از مردم کشورش و نظام دادگاه‌های کشور انتقاد کرده است.

به گزارش تورنتو استار از واشنگتن، این اسناد که دوشنبه این هفته برملا شده‌اند روشن می‌کنند که جاد به آمریکایی‌ها غر زده که مردم کانادا به مساله تروریسم جهانی مثل”آلیس در سرزمین عجایب” نگاه می‌کنند. او در ضمن شکایت کرده که دادگاه‌های کانادا “دست ما را بسته‌اند” و اجازه نمی‌دهند این آژانس بتواند به شیوه‌ای موثر جلوی تروریسم را بگیرد. او در عین حال از دولت هارپر به علت موضع محکمش در این زمینه تجلیل کرده است.

این اطلاعات بر اساس یادداشتی به دست آمده‌اند که سفارت آمریکا در اتاوا به واشنگتن فرستاده است. نیویورک تایمز، یکی از پنج رسانه اصلی که به این اسناد دست‌رسی پیدا کرده، روز دوشنبه آن‌ها را روی اینترنت منتشر کرد.

این اطلاعات سه‌شنبه این هفته در حالی در رسانه‌های کانادایی منتشر شد که لورنس کنون، وزیر امور خارجه کانادا، پیش از این گفته بود بیش از ۲۶۰۰ سند مربوط به کانادای ویکی‌لیکس هیچ لطمه‌ای به کانادا وارد نخواهند کرد و “اهمیت” ندارند.

از دیگر اطلاعات منتشرشده که به نظر محافظه‌کارها “بی‌اهمیت”بوده:

ـ آژانس جاسوسی کانادا گفته “به شدت در حال آزار دادنِ” اعضای شناخته‌شده حزب‌الله لبنان در کانادا است.

ـ آقای جاد ابراز نگرانی کرده که پخش ویدئوی بازجویی از عمر خدر در زندان گوانتانامو به “شیوع برآشفتگی اخلاقی که ویژه‌ی کانادایی‌ها است” و “ضدآمریکاگری” می‌انجامد.

ـ جاد در ضمن گفته گرچه از “زمان‌بندی” حمله طالبان به زندان سرپوزا و آزاد کردن زندانیان آن مطلع نیست، اما از وقوع آن خبر داشته‌اند. با این حساب فرمانده ستاد دفاع وقت، ژنرال ریک هیلیر، و وزیر امور خارجه وقتِ دولت محافظه‌کار،‌ دیوید امرسون به مردم در این مورد دروغ گفته‌اند.

ـ جاد به مقام آمریکایی گفته کشورش “بسیار بسیار نگران” ایران است. او افزوده:”ما اخیرا با وزارت اطلاعات و امنیت ایران صحبت کردیم چرا که این نهاد خواستار مجرای مجزای ارتباطی با کانادا شده بود.” به گفته او جمهوری اسلامی وعده داده در مسائل افغانستان به کانادا “کمک” کند، از جمله برای اشتراک اطلاعات در مورد حملات احتمالی.

انتظار می‌رود که برملا شدن این اسناد کمکی به کسانی باشد که می‌گویند دولت کانادا باید بتواند نظارت بیشتری بر آژانس جاسوسی این کشور داشته باشد.