همین جمعه ۱۹ جولای ۲۰۱۹ از ساعت یک تا ۳ بعدازظهر تظاهراتی مقابل دفتر نایاک در واشنگتن قرار است برگزار شود. این برنامه شامل پخش فیلم از مبارزات مردم در داخل ایران، سخنرانی هایی به زبان انگلیسی و فارسی، پخش موسیقی  و سرودهای ملی میهنی و در نهایت خواندن بیانیه تظاهرات خواهد بود. شعار اصلی این برنامه این است:”نایاک صدای  ما مردم ایران نیست!” با آقای اشکان یزدچی یکی از برگزارکنندگان این تجمع اعتراضی گفت و گوی کوتاهی در این پیوند داشتیم که در  زیر می خوانید:

آقای اشکان یزدچی لطفا کمی درباره تجمع اعتراضی که قرار است در مقابل دفتر نایاک در واشنگتن صورت بگیرد توضیح دهید؟

اشکان یزدچی

جمعی از براندازان و ایران دوستان به این نتیجه رسیدند که این تجمع اعتراضی را جلو دفتر نایاک سازماندهی کنند و صدای خودشان را هم به رسانه های امریکا و هم به رسانه های بیرون از امریکا برسانند که این لابی، مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند و صدای واقعی مردم نیست.

دلایل زیادی وجود دارد که نایاک صدای ایرانیان نیست، از میان این دلایل می توان به این ها اشاره کرد:

هرجا جمهوری اسلامی ضعیف می‌شود به کمک جمهوری اسلامی می آیند، با سیاست مداران صحبت می‌کنند و آنها را قانع می‌کنند که جهان آزاد می‌تواند با برخی احزاب و جناح های داخل ایران به توافق برسد، در واقع لابی ها تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی را آن طور که نیست به جهان نشان بدهند. 

این را هم مد نظر داشته باشید نایاک خود را به عنوان لابی جمهوری اسلامی ثبت نمی کند، جمهوری اسلامی آن قدر رژیم بدنامی در جهان است که حتا آنها رسما خود را لابی این رژیم معرفی نمی‌کنند. نمونه دیگری هم در تورنتو داریم که دقیقا همین فعالیت را برای جمهوری اسلامی انجام می‌دهند، اهداف جمهوری اسلامی را به عنوان اهداف مردم ایران به جهانیان معرفی می‌کنند، تحریم سپاه را تحریم مردم عادی جا می‌زنند، و با این کارها سعی می‌کنند برای رژیم مورد پسندشان زمان بخرند تا شاید مثلا پرزیدنت ترامپ در دور بعدی ریاست جمهوری انتخاب نشود و جمهوری اسلامی به بقا ادامه دهد.

مسئله دیگر این است، بسیاری از کسانی که برای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند لزوما با عنوان سیاست مدار ظاهر نمی‌شوند ،گاه در قالب کمدینی است که ساعت ها سیاست های ترامپ را به سخره می‌گیرد، گاه در قالب رقصندگانی است که در برابر کاخ سفید برای صلح می‌رقصند، و گاه فعالان فرهنگی که برنامه های هدفمند را تهیه می‌کنند.

 اما اعضای نایاک در فضای مجازی بارها خود را گروهی ضد جنگ، اهل گفت و گو و ضد تندروی معرفی کرده و همیشه گفته اند که در مقابل استبداد در ایران ایستاده اند، در این مورد چه می گوئید؟ 

واقعیت این است که آنها تحت عنوان مدافع حقوق بشر ظاهر می‌شوند اما باید دید کدام فعال حقوق بشر و در چه حدی فعالیت می‌کنند. اگر شخصی در زندان های جمهوری اسلامی باشد و برانداز است آنها هرگز حاضر نیستند که صدای او باشند چون با منافع رژیم در تضاد است.

آنها تلاش می‌کنند صدای زندانیان اصلاح‌ طلب یا بخش های دیگری از همین حاکمیت باشند. هیچ وقت هیچ انتقادی را متوجه شخص رهبر جمهوری اسلامی نکرده اند، هیچ وقت درباره جنگ سوریه و حضور نیروهای سپاه حرفی نزده اند، درباره گروه های تروریستی که در لبنان و یمن از سپاه تغذیه می‌شوند حرفی نزدند و مواضع روشنی نمی‌گیرند. 

با توجه به اینکه لابی‌گری برای جمهوری اسلامی صرفا در امریکا نیست و مشخصا در کانادا هم هست، آیا شما برنامه ای برای آنها در کانادا دارید؟

این را تاکید می کنم که حد و اندازه لابی رژیم در کانادا به هیچ وجه به اندازه نایاک نیست، ولی در آینده نزدیک تجمع اعتراضی را در تورنتو تدارک خواهیم دید. 

و حرف آخر 

من خودم از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸ هستم، از زمانی که وارد کانادا شدم این کشور را ترک نکردم، اهمیت این تظاهرات اعتراضی در واشنگتن به حدی است که می‌توان گفت به اندازه تجمع اعتراضی در عاشورای ۸۸ در تهران است.

از دوستان عزیز درخواست می کنم برای پشتیبانی از این تجمع اعتراضی و یا شرکت در آن با من (اشکان یزدچی) از طریق فیس بوک تماس بگیرند.