شهروند- آرش عزیزی: سی بی سی،‌ تلویزیون عمومی کانادا، فصل جدید برنامه‌ های خود را اعلام کرد. نظرها در مورد این فصل جدید مشتت است. بعضی‌ ها، مثل گلوب اند میل، می‌ گویند این نشان سقوط بیشتر این شبکه دارد و ابتکار چندانی در آن مشاهده نمی ‌شود. گروهی دیگر، مثل تورنتو استار، می ‌گویند پس از قطع بودجه ‌های شدیدی که هارپر به این شبکه وارد کرد این فصلِ بازگشت است و سی بی سی دوباره راه صعود را پی گرفته.

CBC

شکی نیست که به خاطر رویدادهای ورزشی هم که شده امسال می‌ تواند سال پر درآمدی برای سی بی سی باشد. «شب هاکی در کانادا» به همراه «کلاسیک زمستانی لیگ هاکی» (که در آن تورنتو با دیترویت روبرو می‌شود) باز می‌گردند و سی بی سی در ضمن حق پخش اختصاصی المپیک زمستانی سوچی ۲۰۱۴ را هم دارد.

سی بی سی در بودجه‌ ی فدرال سال گذشته ضربه‌ ی بسیار سهمگینی از دولت هارپر دریافت کرد. این دولت محافظه کار به سی بی سی دستور داد بودجه ‌ی خود را ۲۷/۸ میلیون دلار در سال گذشته کاهش دهد و این میزان باید امسال به ۶۹/۶ میلیون دلار و در سال ۱۵-۲۰۱۴ به ۱۱۵ میلیون دلار افزایش پیدا کند.

یکی از واضح‌ ترین نتایج این ضربه‌ ها این بود که سی بی سی یکی از محبوب‌ ترین برنامه ‌هایش (که در ضمن از پرخرج‌ ترین برنامه ‌ها هم بود) تعطیل کرد و آن «نبرد تیغه ‌ها» بود که مسابقه ‌ی پاتیناژ است.

اما این برنامه این فصل باز می‌گردد. ساندرا بزیچ، تهیه‌ کننده ‌ی آن، تاکید کرد که پاتیناژ هم مثل هاکی «در دی ان ای ما است.» این برنامه در فصل گذشته ۱/۲ میلیون بیننده داشت و پس از «شب هاکی در کانادا» دوم بود.

در برنامه ‌های جدید این فصل شاهد «گذشتن از خطوط» (Crossing Lines) هستیم، مجموعه ‌ای پلیسی که چهره‌ ی اصلی آن ویلیام فیچنر، بازیگر آمریکایی، است.

فیچنر در گفتگو با رسانه ‌ها اصرار دارد که این مجموعه مثل مجموعه ‌های معمول تلویزیونی نیست. او در «گذشتن از خطوط» نقش کارل هیکمن را بازی می‌کند، افسر بازنشسته‌ ی پلیس نیویورک که در اروپا زندگی می‌کند و حالا باید سر کار خود باز گردد تا به جرایم گذر از مرزها رسیدگی کند.

از دیگر مجموعه‌ های جدید امسال «چهار اتاق» (Four Rooms) است که به عتیقه ‌جات می پردازد و قرار است با برنامه ‌ای مشابه در شبکه‌ ی خصوصی «او ال ان» (OLN) (متعلق به راجرز) رقابت کند.

موضوعات معمولی که سی بی سی با آن ‌ها شناخته می‌ شود نیز در فصل جدید جای دارند: طنز سیاسی و فرهنگ کانادایی.

«Best Laid Plans» مجموعه ‌ای از طنز سیاسی بر اساس رمانی به همین نام از تری فالیس است و «طبیعت بی‌ جان» (Still Life)، فیلم کارآگاهی کبکی بر اساس رمانی از لوئیس پنی به همین نام.

سی بی سی می‌گوید از طراحان اصلی برنامه ‌ی امسال کریستین استوارت، رئیس سابق بخش انگلیسی، بوده است که اکنون باید به دنبال جانشینی برای او باشند. استوارت سی بی سی را به مقصد توئیترِ کانادا ترک کرده که قرار است رئیس جدید آن باشد.