نکته ها/۲۲

هفته گذشته، پس از آن که دو پلیس اسب سوار در آمریکا طنابی را دورگردن سیاه پوستی که دستگیرکرده بودند پیچیدند و او را کشان کشان به اداره پلیس بردند، خیلی ها گفتند که درآمریکا با همه ی ادعاهایش آنچنان آزادی که ادعا می شود وجود ندارد.

اما تا انسان خودش به چشم خودش نبیند، باور نمی کند که در آمریکا، آزادی وجود دارد، به هر رنگ و اندازه ای هم که بخواهی وجود دارد. از ده سانتیمتری اش گرفته تا پنجاه متری اش.

همین هفته یک ۱۵سانتیمتری اش را برای من سوغات آورده اند که برای آدم آزادی ندیده ای مثل من، به انداره یک ده متری اش ارزش دارد!

طعم خوش انگور…

خبرنگار از آقای روحانی پرسید شما توی این هفت سال برای مردم چه کرده اید؟

آقای روحانی نگاهی به این طرف و آن طرف کرد، به ظرف میوه روی میز اشاره کرد و گفت روزی که من رئیس جمهور شدم، پرتقال همین رنگ بود، هنوز هم همین رنگه، و انگورهنوز همان مزه خوبی را می دهد که ۷ سال پیش می داد !

ظریف حرف راست هم می زند!

رسانه ها گاهی چنان آب را گل آلود می کنند و خبرها را چنان می پیچانند که آدم خیال می کند ظریف درعمرش حرف راست نزده ونمی زند.

طفلک همین چند روز پیش و پس از آن که وسیله آمریکا تحریم شد درسخنرانی اش گفت :

اینکه مقام رهبری اجازه می‌دهند نظرات خودم را بگویم مهمترین نقاط درخشان ایشان است!

دروغه این حرف؟ مقام رهبری به من و شما هم اجازه می دهند درحضورشان نظرات خود را بگوئیم حتی اگر به نظر ایشان نزدیک باشد؟ این قدر برای ظریف حرف درنیاورید!

میگن عده ای رفته اند جلوی بانک ملی و شعار داده اند: اون صفرهائی را که می خواهید از روی اسکناس ها پاک کنید، بدین به ما بذاریم جلوی اسکناس هامون بلکه بشه باهاش یه چیزی خرید!

شایعات بی اساس…

گران شدن پیاز را هیچ مقامی تکذیب نکرده است ولی بی انصافی هم نباید کرد. پیاز و یاقوت همرنگ هستند ولی هنوز پیاز ازیاقوت ارزانتر است. بروید قیمت کنید!

کوفت آدم میشه این یه لقمه غذا!

یکی از مواردی که فعلا حرف زدن در مودش مجازه، سانسور نمیشه و زندان و شلاق نداره  حرف زدن در مورد مواد خوراکیه و به همین دلیل دانشمندان دارند چنان جولانی در این زمینه می دهند و اظهارنظرهای عجیب وغریبی می کنندکه آدم کوفتش میشه تا یه لقمه غذا از گلوش بره پائین.

همین امروز خواندم که دانشمندان گفته اند شیشه های پلاستیکی آب را دوباره پرنکنید، سرطان می گیرید. یکی گفته بود غذای نیم پخته را اگر دوباره بگذارید بپزد و بخورید بدبخت می شوید. یکی می نویسه ته پیاز را حتمن بیندازید دور وگرنه ذات الریه می گیرید. یک منتقد اجتماعی که جرات نداشته حرفش را صریح بزند لیموترش را آلت دست کرده و نوشته اگر لیموترش را زیاد فشار بدهید، آب لیموی حاصله حالت اسیدی پیدا می کند و مضراست و زیردندانی اشاره کرده است، به بی ارزش بودن اعترافات اجباری که در زندان و تحت فشار از زندانی می گیرند!

خدایا چیکار کنیم و چی بخوریم که حرف از توش درنیاد؟

آخه این همه دانشمند تا حالا کجا بودند که یکهو پیدایشان شده و ریخته اند سر ما مردم بدبخت؟ با هزار دردسر یک کیلو سیب زمینی می خریم و می پزیم و می نشینیم با نان سنگک و ترشی بخوریم، یک مرتبه ده تا دانشمند می ریزند سرمان که: دست هاتو با صابون مایع شستی؟ صابون جامد خودش میکرب داره ها …. قابلمه ای که سیب زمینی ها را توش پختی، مسی بود، “روحی” بود یا از این جدیدها که بیرونش سیاهه توش خاکستری؟ ای داد بیداد ، توی قابلمه “روحی” پختی؟ خدا بیامرزدت. و اون یکی در مود ترشی و اینکه چند وقته مونده و درش را خوب بسته بودی یا نه و زیردر فلزیش نایلون گذاشته بودی یا خیرسئوال می کنه و کوفت آدم میشه اون نون و سیب زمینی!

شایعه پشت شایعه!

از بس علیه کشورما شایعه ساخته اند، هیچکس باورش نمی شود که این اتوموبیل ها یک روزی قادر به حرکت بوده اند!