ایران اینترنشنال – همزمان با طرح پیشنهاد مذاکره مستقیم حسن روحانی و دونالد ترامپ، روسای‌ دولت ایران و آمریکا، شخصیت‌های سیاسی و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به این موضوع واکنش نشان دادند.

روحانی روز دوشنبه چهارم شهریور‌ماه، در سخنرانی درباره دستاوردهای دولت، اعلام کرد حاضر است «برای منافع ملی» با هر کسی دیدار و مذاکره کند. ترامپ نیز در نشست گروه هفت، در واکنش به پیشنهاد فرانسه گفت «در شرایط درست» حاضر به مذاکره و دیدار با روحانی است.

در نخستین واکنش رسمی به این موضوع، کانال تلگرام «اخبار رهبر انقلاب» بعدازظهر دوشنبه با بازنشر فیلمی از سخنان پیشین رهبر جمهوری اسلامی ایران، مخالفت او با اصل مذاکره با آمریکا را یادآوری کرد.

در بخشی از این سخنرانی، رهبر ایران به‌صراحت می‌گوید «هیچ ایرانی غیرتمند و با‌شعوری نمی‌رود با این دولت کنونی آمریکا مذاکره کند».

در زیر این ویدیو همچنین به بخشی از سخنان خامنه‌ای در مورد ترامپ اشاره شده است که می‌گوید:‌ «مذاکره با کسی که آدم حسابی باشد غلط است، حالا این آمریکایی‌ها آدم حسابی هم نیستند.»

سپاه پاسداران:‌ خدا نکند زانوهای مسئولان ما بلرزد

غلامرضا غیب‌پرور،‌ مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز به سفر غیرمنتظره محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به فرانسه و احتمال مذاکره واکنش نشان داد.

به گزارش روزنامه اعتماد، او ضمن انتقاد از این سفر گفت: «خدا نکند این رفت‌ و‌آمدها از روی استیصال و خودباختگی باشد. خدا نکند زانوهای مسئولان ما بلرزد.»

هم‌زمان رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران،‌ از جمله روزنامه جوان و وب‌سایت رجانیوز، به این موضوع واکنش نشان دادند و آن را «دیوانگی» و «گره زدن سفره مردم به میز مذاکره» خواندند.

کیهان: به قول خودتان، مگر دیوانه شده‌ایم؟

حسین شریعتمداری از رئیس‌جمهوری پرسیده است مقصودتان از این‌که برای آبادانی کشور حاضرید با هر کسی گفت‌و‌گو کنید، چه کسی یا چه کسانی است؟

مدیر مسئول کیهان شرح داده که اگر مقصودتان ترامپ و نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، است که از هر دو مورد نهی شده‌اید و اگر به ملاقات با ترامپ اشاره می‌کنید، باید گفت مگر خودتان نگفته بودید که کشورها مگر دیوانه‌اند با آمریکا معاهده امضا کنند و این کشور به‌ راحتی نقض پیمان کند؟ حالا مگر ما دیوانه شده‌ایم؟

نماینده ولی فقیه در کیهان این را هم گفته است که اگر خدای ناکرده منظور روحانی از این حرف‌ها مذاکره با آمریکا و ترامپ است، باید پرسید مگر تا به حال این همه امتیاز به اروپا و آمریکا نداده ‌اید و مگر نه این‌که برجام را امضا کردید و این همه خسارت به کشور وارد کردید، پس مذاکره تازه هم چیزی جز ضرر و زیان نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:‌ حاضر به مذاکره نیستیم

حسین نقوی‌ حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در زمینه پیشنهاد اروپا به مذاکره گفت:‌ «ما نمی‌توانیم به بسته پیشنهادی و وعده آن‌ها برای درمان برجام اعتماد داشته باشیم.»

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، این نماینده مجلس اضافه کرد جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند هیچ مذاکره و توافقی روی موضوع‌های دیگر داشته باشد.

نقوی‌ حسینی همچنین از احضار ظریف به کمیسیون امنیت ملی مجلس برای پاسخگویی و توضیح درباره سفرش به فرانسه و مذاکره با رییس‌جمهوری آن کشور خبر داد.

ابطحی:‌ تله است

محمدعلی ابطحی، رئیس‌ دفتر محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در صفحه توئیترش پیشنهاد مذاکره امانوئل مکرون و ترامپ در محل نشست گروه هفت را یک «تله سیاسی بزرگ» برای روحانی خواند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت:‌ «پالس مثبت روحانی به مذاکره‌ ای که می‌داند نمی‌تواند انجام دهد، فضای داخلی را بسته‌تر و خطرناک‌تر می‌کند و فشار خارجی را هم بیشتر.»

از جناح اصلاح‌طلب‌ها، مصطفی تاجزاده،‌ معاون سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی، ضمن اشاره به اعتماد‌ناپذیر بودن دولت ترامپ، بر اصل مذاکره تاکید کرد و شرط لازم آن را «حفظ اهرم‌های قدرت» دانست.

این فعال سیاسی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:‌ «اگر اعتماد وجود داشت مذاکره لازم نبود، یک نامه فدایت شوم برای هم می‌نوشتیم و کار را تمام می‌کردیم. در حقیقت، ‌مذاکره بین کسانی انجام می‌شود که به هم اعتماد ندارند و قرار است به توافق خاصی برسند.»

سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، نیز در این زمینه به خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گفت: «امروز زمان به ‌زیان آمریکا و اروپا در حال سپری شدن است و ما به هیچ عنوان نباید برای مذاکره کردن از خود سراسیمگی نشان دهیم.»

رسایی:‌ دیوانگی است

در سوی دیگر، حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، اعلام آمادگی روحانی برای مذاکره را، با ارجاع به سخنان قبلی خود او، «دیوانگی» نامید.

رسایی در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «سئوال مردم این است که مگر روحانی در مجلس نگفته بود که مذاکره با آمریکای عهدشکن دیوانگی است،‌ پس چرا این‌گونه برای ملاقات و مذاکره با ترامپ زمینه‌ چینی می‌کند؟!»

این فعال سیاسی اصول‌گرا در ادامه نوشته است: «روحانی سخنان یک سال قبلش را فراموش نکرده، او هشدارهای علنی و خصوصی امام خامنه‌ای را از یاد نبرده و به ‌خوبی از خطوط قرمز تعیین‌شده خبر دارد، اما دستانش خالی است.»

از دیگر چهره ‌های اصول‌گرا حسین شریعتمداری،‌ مدیر‌مسئول و نماینده خامنه ‌ای در روزنامه کیهان، است که ضمن انتقاد از سخنرانی روز گذشته روحانی درباره مذاکره، نوشت: «بارزترین نتیجه ملاقات ‌ها و مذاکرات شما با آمریکا، برجام بوده است که هیچکس- تاکید می‌شود که هیچکس- نمی‌تواند در فاجعه‌آمیز بودن آن کمترین تردیدی داشته باشد.»

او مذاکرات بیشتر را «خسارت» دیگری برای ایران و «هدیه‌ای» به ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا دانست.

قالیباف:‌ مذاکره پر‌ضرر است

محمدباقر قالیباف،‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتقاد از پیشنهاد مذاکره، در صفحه توئیترش نوشت: «امیدوار بودیم فهمیده باشند که اقتصاد را نباید به خارج از کشور پیوند زد.»

او در ادامه، هدف از وعده مذاکره را «ساختن دو قطبی ‌سیاسی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت» خوانده است.

در همین زمینه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به تشویق مکرون به مذاکره ایران و آمریکا، نوشت: «هر‌گونه مذاکره هسته‌ای پیش از برداشتن گام سوم ایران، نتیجه‌ای بهتر از بازی آمریکا با کره شمالی نخواهد داشت.»