نکته ها/ ۲۵

همین روزهاست که یکی از مسئولان  بیاد توی تلویزیون و بگه اینهائی که یکی یکی دارن میان توی تلویزیون و اعلام می کنن من نفرپانزدهم هستم،  حتی به اندازه یک بچه کلاس پنجم ابتدائی شمردن را یاد نگرفته اند، اونوقت چه جوری میخوان مملکت را به حساب خودشون نجات بدن؟!

هر بچه دبستانی ست می داند که بعد از پانزده میشه شانزده  بعدش هفده، بعدش هیجده، بعدش نوزده  بعدش بیست، بعدش بیست ویک …..بازهم بشمرم…. ؟

این ۱۵ نفر! را باید برد توی دبستان، اسمشون را توی کلاس پنجم ابتدائی نوشت و گفت هر وقت  شمردن و چهارعمل اصلی یعنی جمع و تفریق و ضرب و تقسیم  را درست و حسابی یاد گرفتید و اقلا تونستید تا ۲۰ بشمرین ، بعد بیائین مملکت رانجات بدین!

***

روحانی درسخنرانی اش گفت انتقاد از دولت جایزه هم دارد.

و حاضران زیر دندانی گفتند درسته، اسماعیل بخشی مدتهاست داره جایزه شومیشمره!

خاطرات نجفی از زندان…

آقای نجفی شهردارسابق تهران را به خاطرجنبه عمومی جرم، یعنی قت ، بعد از دو روز دوباره به زندان برگرداندند. بالاخره طرف آدم کشته و اسلحه غیرمجاز داشته و نمیشه همینجورکشکی گفت هیچی به هیچی …

آقای نجفی هم گفته حالا که اینجوریه، پس اقلا قلم وکاغذ در اختیارم بگذارید تا چند صباحی که اینجا هستم از خاطرات خوش زندان، برخورد خوب ماموران، این که جلوی پایم بلند می شدند، برایم چائی می آوردند و چه جورعزت و احترام نشان می دادن به نیکی یاد کنم که ایرانی های هزارسال بعد بدانند درایران قدیم با زندانی چقدر دوستانه و با محبت برخورد می کردند!

لغتنامه روحانی!

به نظرم بد نیست آقای روحانی یک لغتنامه ای چیزی تدوین کنند و معنی برخی کلمات را برای مردم روشن کنند.

هفته گذشته ایشان در یک سخنرانی پرشور، منت سرمردم گذاشتند و گفتند:

“به خاطرمردم حاضرم با هرکسی مذاکره کنم”

“هرکسی” در شعور عامه مردم، به معنی همه آدم هائی ست که در دنیا زندگی می کنند از جمله ترامپ که دراین مورد خاص، مناسب تر از همه است و قیافه اش بیش از همه به “هرکسی!” می خورد و ضمنا با تحریم هایش برای جمهوری اسلامی مسئله ساخته است.

بعد  از  این سخنرانی معلوم نیست بین دو بعد ازظهر تا ده شب چه پیش آمد و چه دستوراتی از کی و کجا  واصل شد که روز بعدش ایشان مجددا سخنرانی کردند و فرمودند “هرکسی” نمی تواند کنارحسن روحانی بایستد و با او عکس بیندازد .

تکرار این جمله دو کلمه ای “هرکسی”، من را یاد سفرم به آدربایجان انداخت:

پنجاه سال پیش در یک ماموریت اداری، به گوشه و کنارآذربایجان سفر می کردم که نزدیک سه بعد ازظهر، خسته وگرسنه رسیدم به هریس.
ابتدای این بخش یا شهرک، به رستوران مانندی رسیدم که روی شیشه اش درشت نوشته بود” شام، ناهار همه وقت حاضراست “
خوشحال پیاده شدم و رفتم که غذائی بخورم، صاحب رستوران گفت سه بعد ازظهره،  تعطیله و غذا نداریم.

با لبخند نوشته روی شیشه را نشانش دادم و گفتم شما که نوشته اید شام، ناهار همه وقت حاضراست؟

 او هم دلخور و پکربه ساعت مچی اش اشاره کرد و به لهجه آذری گفت “ایندی همه وقته؟ (یعنی الان همه وقته؟! )

زیان های سیگار!

امیرتوحید فاضل، دبیر سیاسی، خبرنگار حوزه دولت و مجلس درخبرگزاری موج که همراه تیم آقای ظریف به سوئد رفته بود، به بهانه سیگار کشیدن ازهتل بیرون رفت و به سوئد پناهنده شد .

از حالا به بعد، روی جعبه های سیگار، علاوه برسایرمطالب و عکس ها، باید عکس این خبرنگار را هم چاپ کنند و بنویسند سیگار هم سرطان می آورد، هم خطر و امکان پناهندگی را افزایش می دهد!

هنگام اعزام خبرنگار و عکاس هم باید انواع و اقسام آزمایش ها را بکنند که طرف نه تنها به سیگار و قلیان و پیپ، که حتی به روزنامه خریدن هم معتاد نباشد. بعید نیست دفعه بعد خبرنگاره به ماموران بگه داداش من برم یک کیهان بخرم و برگردم و…..الفرار!

***

آقای روحانی درسخنانی که ازتلویزیون پخش می شد گفت باوجود همه گرفتاری ها، وضع مان بهتر از پارسال است .

واقعن آفرین . تا حالا ندیده بودیم یک رئیس جمهور بیاد توی تلویزیون و با صراحت درباره وضع مادی خودش سخنرانی کنه و به مردم اطلاعات بده!

اول یک خواهش و بعد یک خبر:

لطفن اگر جائی دیدید یک مداح اسرائیلی دارد نوحه یا روضه می خواند، نه تنها نایستید و گریه نکنید، بلکه با سرعت فرارکنید. معلوم نمی کنه چی داره میگه  و چه منظوری داره.

و اینک خبر:

یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان کشور ضمن اعلام این که طبق آمار رسمی، صدوپنجاه هزارمداح درکشور داریم و بر اساس آمار غیررسمی تعداد آنها دوبرابر این رقم تخمین زده می شود، خبر داد که در اسرائیل مداحانی برای تخریب عاشورا تربیت می‌شوند که عده‌ای از آن‌ها در کشور دستگیر شده‌اند.

***

ضرب المثلی داریم که می گوید پول، چرک کف دسته

به این حساب هر چی بیشتر پولهامون را ببرند، کف دستمان تمیزتر می شود!