خبرگزاری هرانا – کانون صنفی معلمان ایران (تهران) روز جاری با انتشار بیانیه ای احکام صادره علیه معلمان، فعالان کارگری و فعالین مدنی را محکوم کرده و خواهان آزادی بدون قید شرط تمام کسانی شد که در یک روند ناعادلانه محاکمه شده اند. در بخشی از این بیانیه با اشاره به بازداشت و روند دادرسی فعالان معلمان، دانشجویان، کارگران، زنان و محیط زیست آمده است “این چه دادرسی است که فقط به فاسدان و دزدان جسارت بیشتر می‌دهد و هرگونه صدای حق‌طلبی را در نطفه خفه می‌کند؟”

به گزارش خبرگزاری هرانا، کانون صنفی معلمان ایران، امروز چهارشنبه ۲۰ شهریورماه ۹۸، با انتشار بیانیه‌ای احکام صادره برای فعالان حوزه های مختلف را محکوم کرده و خواهان آزادی بدون قید و شرط آنان شده است.

در بخشی از این بیانیه می خوانیم: “از نظر ما دادرسی عادلانه این است که؛ این افراد بدون فوت وقت آزاد شوند. پرونده‌های مفتوح بسته شود و اگر دادستان می‌خواهد اتهامی به فعالان صنفی و مدنی نسبت دهد باید ابتدا شرایط یک دادگاه علنی با حضور هیئت‌ منصفه را فراهم نماید تا فعالان صنفی بتوانند با حضور وکیل از خود دفاع نمایند و علیه کسانی که مسبب این احکام ظالمانه شده‌اند شکایت نمایند”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

به نام خداوند جان و خرد

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در اعتراض به صدور احکام سنگین برای فعالان مدنی

به دنبال صدور احکام زندان و شلاق برای نه تن از معلمان و فعالان صنفی بازداشتی در تجمع بیستم اردیبهشت‌ماه نودوهفت و تجمع دوازدهم اردیبهشت‌ماه نودوهشت، این روزها شاهد صدور احکام ظالمانه و سنگین برای کارگران و فعالان مدنی در سراسر کشور هستیم.

پیش ‌از این نیز در طی سال‌های گذشته، تشکل‌های صنفی معلمان و شورای هماهنگی بارها نسبت به عواقب سکوت در برابر صدور احکام ناعادلانه هشدار داده بودند. اما صدور احکام سنگین علیه معلمان زندانی و صدور حکم قرون‌ وسطایی شلاق علیه فعالان صنفی، آن‌گونه که شایسته بود مورد اعتراض جامعه مدنی قرار نگرفت و اینک شاهد حکم‌های سنگین و ظالمانه برای زنان، کارگران، دانشجویان و … هستیم.

معلمان و تشکل‌های صنفی همواره با پرسشگری این سؤالات را مطرح کرده‌اند که؛

– این متهمان به‌جز عدالت‌خواهی و مطالبه گری چه جرمی مرتکب شده‌اند؟
-کدام‌یک از این افراد در ساختار فاسد رانتی اختلاس کرده‌اند؟
-کدام‌یک ثروت عمومی را غارت کرده‌اند؟
-کدام‌یک امنیت کشور را به خطر انداخته‌اند؟

چگونه است که دزدان و اختلاس گران در حاشیه امنیت هستند و اگر گذرشان به زندان افتاد از امکانات لاکچری برخوردار و مورد لطف زندانبان و قوه قضاییه قرارمی گیرند و به مرخصی ماهانه می‌آیند و حبسشان تمام نشده آزاد می‌شوند اما معلمان، دانشجویان، کارگران، زنان و فعالان محیط‌زیست که حق‌ و حقوق شهروندی و طبیعی را مطالبه می‌کنند باید زندانی شوند و زندان را با اعمال شاقه به خاطر عدم دسترسی به درمان و مرخصی و … بگذرانند؟ این چه دادرسی است که فقط به فاسدان و دزدان جسارت بیشتر می‌دهد و هرگونه صدای حق‌طلبی را در نطفه خفه می‌کند؟

کانون صنفی معلمان ایران ضمن محکوم نمودن احکام ناعادلانه زندان و شلاق علیه بازداشت‌شدگان روز معلم در سال ۹۷ و ۹۸، روز جهانی کارگر، کارگران هفت‌تپه و حامیان آن‌ها، زنان و دانشجویان و … خواهان آزادی بدون قید و شرط تمام افرادی است که در یک‌روند ناعادلانه محاکمه شده‌اند.

ازنظر ما دادرسی عادلانه این است که؛ این افراد بدون فوت وقت آزاد شوند، پرونده‌های مفتوح بسته شود و اگر دادستان می‌خواهد اتهامی به فعالان صنفی و مدنی نسبت دهد باید ابتدا شرایط یک دادگاه علنی با حضور هیئت‌ منصفه را فراهم نماید تا فعالان صنفی بتوانند با حضور وکیل از خود دفاع نمایند و علیه کسانی که مسبب این احکام ظالمانه شده‌اند شکایت نمایند.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) / ۲۰ شهریورماه ۹۸

لازم به ذکر است که بر اساس گزارشی که هرانا اخیرا منتشر کرده است، در دوران ۶ ماهه ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه فعالین حوزه های مختلف در پرونده هایی مجزا دستکم به هزار و ۲۷ سال و شش ماه، معادل ۱۲ هزار و ۳۳۰ ماه حبس و هزار و ۴۲۸ ضربه شلاق محکوم شده‌اند که از رشد ۱۱۹ درصدی صدور احکام نسبت به دوره مشابه در زمان ریاست لاریجانی خبر می دهد.