رادیو امریکا: نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار زندانی در ایران، نامه‌ای در توصیف احوال این روزهای خود به عنوان مادری زندانی نوشته، و این نامه به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این نامه که روز چهارشنبه ۱۰ مهر، در فضار مجازی منتشر شده نازنین زاغری از بی عدالتی‌هایی که به او و فرزندش از سوی حکومت ایران روا شده نوشته است.

نازنین زاغری در این نامه نوشته است در حالی که بیگناه متهم شده هفته گذشته مقامات جمهوری اسلامی ایران در ازای مبلغ هنگفتی او را برای «مطالبات سیاسی خودش» به حراج گذاشته و مسئولان جمهوری اسلامی این شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار را ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی و سیاست‌های خود قرار داده‌اند.

او همچنین با اشاره به دخترش گابریلا که به زودی برای مدرسه رفتن به انگلستان باز می‌گردد نوشته است که «کشور من سنگ مادران سوری و یمنی و فلسطینی را به سینه می‌زند اما برغم دوری مادری از فرزندش در خاک سرزمین خود چشم می‌پوشد و زجرش را با نظاره کردن رفتن کودک ۵ ساله‌اش صد چندان می کند.»

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون‌ رویترز، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ در حالی که به همراه دختر دو ساله‌اش پس از دیدار با خانواده در ایران قصد بازگشت به لندن را داشت، در فرودگاه بین المللی تهران بازداشت و سپس به اتهام‌های امنیتی به پنج سال زندان محکوم شد.

نازنین زاغری در این نامه نوشته است: «چه تلخ است روزی که بفهمی در نهایت بی عدالتی در وطنت حبس شده ای و راهی برای آزادی پیش پایت نیست. من هیچ امید و انگیزه ای برای رهایی از این قفس پس از ترک گیسویم ندارم، و درد و رنج بی پایان مرا با هیچ معیاری نمی‌توان ‌سنجید. من یک ‌مادرم که با رفتن دختر کوچکم مانند تل خاکی فروخواهم ریخت و از من جز مشتی خاک چیزی برجای نخواهد ماند.»

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تائید کرده بود که در مقاطعی با مقامات بریتانیا درباره پرداخت پول در ازای آزادی یک بریتانیایی ایرانی تبار گفت‌و‌گو داشته است. به نوشته گاردین، ظریف گفته بود که اگر بریتانیا این پول را که حدود ۴۰۰ میلیون پوند است آزاد می‌کرد، او نیز برای رهایی نازنین زاغری از زندان رایزنی می کرد.

تحلیلگران غربی می‌گویند جمهوری اسلامی از افراد دو تابعیتی به عنوان گروگان استفاده می‌کند تا از دولت‌های غربی پول و امتیاز بگیرد.

در حال حاضر علاوه بر نازنین زاغری، چندین تن از شهروندان آمریکایی و غیرآمریکایی – از جمله سیامک و باقر نمازی، مایکل وایت، ژیو وانگ، ارس امیری، و کامران قادری – در ایران زندانی هستند. از سرنوشت رابرت لوینسون، دیگر شهروند آمریکایی که بیش از دوازده سال پیش در ایران ناپدید شد، نیز اطلاعی در دست نیست.

وزارت خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی، توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آنها شده است.