نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، در نامه‌ای از وضعیت «نامناسب» روحی و جسمی سمانه نوروزی مرادی یکی از زندانیان سیاسی در زندان اوین خبر داد.

سمانه نوروزی مرادی

نرگس محمدی در نامه‌ای که روز جمعه ۸ آبان ماه از داخل زندان اوین منتشر کرده است،‌ با شرح وضعیت روحی و جسمی سمانه نوروزی مرادی به دلیل «فوت پدرش» و نیاز به پیگیری روند درمانی در خارج از زندان، عنوان کرد که «سمانه از زمان‌حبس تاکنون (هشت ماه) حتی یک‌ ملاقات با پدر و مادر پیر و بیمارش نداشت.»

پیشتر، کانون مدافعان حقوق بشر گزارش داد «سمانه نوروزی مرادی» به اتهام فعالیت در کمپین «بازگشت شاهزاده رضا پهلوی» بازداشت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۸ سال زندان محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر در نهایت حکم او به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد. خانم نوروزی مرادی در ۴ اردیبهشت‌ امسال بازداشت و جهت تحمل محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

وزارت خارجه آمریکا بارها برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان و مخالفان رژیم به بهانه‌های مختلف، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

وضعیت وخیم خانم نوروزی

بنابر اعلام خانم محمدی، این زندانی سیاسی پس از اطلاع یافتن از فوت پدرش بیهوش شد و او «بدون برانکارد و روی دست تا دم در بند و آمبولانس» برده شده است. همچنین درخواست استفاده از مرخصی او به دلیل فوت اعضای درجه یک خانواده به زندان داده شده تا او بتواند در مراسم خاکسپاری پدرش شرکت کند، اما «از آن تاریخ و علی‌رغم تحویل تمام مدارک مورد نیاز، سمانه به مرخصی نرفته است.»

نرگس محمدی در نامه خود نوشت که سمانه نوروزی مرادی ۱۵ سال است که به «بیماری لوپوس مفصلی» مبتلاست. حمله های مکرر این بیماری مزمن و عدم دسترسی او به دارو و معالجه، باعث پیشرفت بیماری و بروز و تشدید عوارض و سایر بیماری ها از جمله سنگ کلیه، زخم معده، و تورم روده شده است.

به گفته این فعال مدنی علی‌رغم تشخیص پزشک متخصص زنان زندان در شهریور ماه مبنی بر «وضعیت خطرناک سینه‌ها» درخواست سونوگرافی و ماموگرافی اورژانسی شده، اما هنوز این موضوع نیز انجام نشده است.