درباره حکم سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه هنوز اطلاعی در دست نیست

رادیو فردا: یک منبع نزدیک به خانواده زندانیان محیط‌زیستی روز چهارشنبه ۲۹ آبان اعلام کرد که احکام شش تن از این فعالان صادر شده است.

بر اساس اطلاعاتی که به رادیو فردا رسیده است، نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هر کدام به ۱۰ سال زندان، طاهر قدیریان و هومن جوکار هر یک به ۸ سال و امیر حسین خالقی و سپیده کاشانی، هر یک به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

درباره حکم سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه هنوز اطلاعی در دست نیست.

در همین حال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، گفت که حکم این این افراد توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است.

آقای اسماعیلی بدون اشاره به جزئیات گفت که «متهمان این پرونده به حبس از ۴ تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند.»

وی به جزئیات این حکم‌های صادر شده اشاره نکرده است.

آقای اسماعیلی گفت که این حکم‌ها قابل تجدید نظر است.

کاظم حسینی، وکیل مدافع تعدادی از فعالان محیط زیست زندانی، روز شنبه ۱۱ آبان خبر داده بود که دادگاه آنان پایان یافته و دادگاه در آخرین دفاع، اتهام همکاری با «دول متخاصم» را به آنان تفهیم کرده است.

پیش از این مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و هومن جوکار، به «افساد فی‌الارض» متهم شده بودند اما این اتهام از پرونده آنان حذف شد.

علاوه بر این چهار نفر سام رجبی، امیرحسین خالقی، سپیده کاشانی و عبدالرضا کوهپایه، از بهمن ۹۶ زندانی هستند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، نیز همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود و در ۲۱ بهمن به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده‌است ولی خانواده‌اش این ادعا را رد کرده‌اند.

مقامات دولت حسن روحانی اتهامات مطرح شده علیه این فعالان محیط زیست را رد کرده‌اند و وزارت اطلاعات ایران نیز که در قوانین مرجع تشخیص جاسوسی است، بارها این اتهام را وارد ندانسته است.