پس از گذشت بیش از ۱۰۰ ساعت قطعی اینترنت و هزینه سنگین آن، گزارش‌ها حاکی است که در برخی از شهرها در ایران اینترنت به شکل محدود وصل شده است.

نت بلاکز، موسسه ناظر بر اینترنت روز پنجشنبه ۳۰ آبان تایید کرد که سطح دسترسی به اینترنت در داخل ایران به ۱۰ درصد افزایش یافته است.

این موسسه در توئیتی نوشت که اتصال به اینترنت در برخی نقاط ایران به صورت محدود در حال اتصال است.

همچنین خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه گزارش داد که اینترنت در استان هرمزگان وصل شده و شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها همچون اینستاگرام و واتس اپ در دسترس هستند.

حکومت ایران پس از اعتراضات مردم در این کشور اقدام به قطع اینترنت کرد. این قطعی در حالی بیش از چهار روز در ایران ادامه یافت که اختلال و قطعی اینترنت هزینه سنگینی بر اقتصاد ایران داشته است.

نت بلاکز در پاسخ به بخش فارسی صدای آمریکا اعلام کرد که طبق محاسبه این موسسه، هر روز اختلال در اینترنت در کنار اعمال فیلترینگ، حدود ۶۱ میلیون دلار هزینه روی دست اقتصاد ایران می گذارد.

با این حساب هزینه سنگین بیش از ۲۴۴ میلیون دلاری قطع اینترنت در ایران در حالیست که اقتصاد کشور در شرایط بحرانی به سر می برد، صادرات به شدت کاهش یافته و دولت با کسری بودجه شدید دست به گریبان است.

پیشتر محمد جواد آذری جهرمی اعلام کرده بود که اینترنت به دلیل اعتراضات گسترده و با تصمیم دستگاه‌های امنیتی قطع شده و مشخص نیست کی وصل می‌شود. سخنگوی قوه قضاییه نیز گفت که اینترنت باید زودتر قطع می‌شد.

نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر اما نسبت به قطع اینترنت در ایران ابراز نگرانی کردند. عفو بین الملل نیز در پیامی در توئیتر قطع دسترسی شهروندان ایران به اینترنت را اقدامی برای مقابله با انتشار اخبار سرکوب دانست.

وزارت خارجه آمریکا هم در پیامی از گذشت بیش از ۹۰ ساعت از قطع اینترنت در ایران خبر داد و خطاب به رهبران رژیم ایران گفت: به مردم احترام بگذارید و اینترنت را باز کنید.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به این اقدام رژیم ایران گفت: «ما تلاش ها برای قطع اینترنت را محکوم می کنیم. بگذارید آنها [مردم] حرف‌شان را بزنند!»

تعدادی از اعضای کنگره آمریکا هم در واکنش به اعتراضات در ایران، قطع اینترنت توسط دولت در ایران را محکوم کرده و از معترضان حمایت کردند.

ایالات متحده همچنین بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.