لباس شخصی‌ها با «آمبولانس» حدود۵۰ دانشجو را در دانشگاه تهران دستگیر کردند

صدای امریکا: تصویری از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی در روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه

گزارش‌ها حاکی از برخورد و بازداشت گسترده در اعتراضات اخیر با دانشجویان است به طوری که حدود ۵۰ دانشجو در دانشگاه تهران پس از بازداشت از سوی «لباس‌شخصی‌ها» با «آمبولانس» برده شدند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرامی خود روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه گزارش داد که روز دوشنبه ٢٧ آبان دانشجویان دانشگاه تهران دست به تجمعی در اعتراض به افزایش سه برابر نرخ بنزین، وضعیت فاجعه بار معیشتی و سرکوب های سنگین زدند که ۴۰ تا ۵۰ دانشجو بازداشت شدند.

بنابر این گزارش این تجمع تا ساعت ٨شب دوشنبه ادامه یافته و «با نزدیک شدن به ساعات تاریکی شب، چندین آمبولانس حاوی نیروهای لباس شخصی وارد دانشگاه شدند و تعدادی از دانشجویان را دستگیر و داخل آمبولانس کردند.»

گزارش‌ها حاکی است که برخی از این دانشجویان پس از بازداشت به «زندان فشافویه و تعدادی نیز به زندان اوین» منتقل شده اند.

هنوز از هویت دانشجویان بازداشت شده اطلاع دقیقی در دست نیست اما شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داده است که پنج نفر از دانشجویان بازداشت شده از دانشجویان دانشگاه علامه بوده اند. همچنین پنج دانشجوی دیگر از دانشگاه علامه نیز خارج از این تجمعات بازداشت شدند.

در پی اعتراضات اخیر بازداشت دانشجویان در ایران شدت گرفته است. از جمله «ملیکا قرگوزلو» دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی که روز یکشنبه ٢۶آبان در خیابان دستگیر شده و در تماسی کوتاه که با خانواده خود اعلام کرده است که در بازداشتگاه اوین است.

کامیار ذوقی دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران و فعال صنفی این دانشگاه نیز شب دوشنبه، ٢٧آبان در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

علی نانوایی دیگر دانشجوی دانشگاه تهران است که بنابر گزارش منابع دانشجویی روز ۲۷ آبان ماه هنگام خروج از دانشگاه دستگیر شده است.

محمد امین حسینی دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشجوی حقوق دانشگاه گرگان هم از دیگر دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات اخیر است.

گزارش‌ها حاکی است سها مرتضایی دانشجوی ستاره دار که بیش از ۱۰ روز در دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت از تحصیل به خاطر ستاره بودن خود دست به تحصن زده بود، در ۲۷ آبان ماه در خوابگاه دانشجویی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

شوراهای صنفی دانشجویان همچنین گزارش داد که طی سه روز گذشته با بسیاری از دانشجویان و خانواده هایشان توسط نهادهای امنیتی تماس تهدید آمیز گرفته شده که اگر در محیط دانشگاه دیده شوند دستگیر خواهند شد. همچنین به خانه شخصی تعدادی از دانشجویان جهت بازداشت مراجعه شده است.

علی رغم تمام این تهدیدات و سرکوب ها گزارش‌ها حاکی است که جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه تجمعی روز سه شنبه ٢٨ آبان همراه با لغو کلاس‌ها در حمایت از مردم، کارگران و در اعتراض به گرانی بنزین در دانشگاه علامه دست به تجمع زدند.

در ادامه اعتراضات مردم که از گران شدن نرخ بنزین از ۲۴ آبان ماه آغاز شد، دانشجویان نیز در دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه‌های تهران، تبریز، بابل و ارومیه تجمعات اعتراضی برپا کردند.

اعتراضات به گرانی بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و پس از پس از انتشار ناگهانی خبر گرانی بنزین، در شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد، خوزستان، اهواز، خرمشهر، بهبهان آغاز، و به مرور به تمام مناطق کشور کشیده شد. طی دو روز گذشته اخبار و ویدئوهای مختلفی تجمع های اعتراضی و شعارهای مردم علیه حکومت در شهرهای مختلف منتشر شده است. در برخی از شهرها معترضان بانکها را آتش زدند و با پلیس درگیر شدند.