افزایش آمار کشته ‌شدگان اعتراضات مردمی ایران به ۲۰۸ نفر

عفو بین‌الملل: کشتار وحشتناکی صورت گرفته است

شهروند- دولت جمهوری اسلامی ایران بدون اعلام قبلی بامداد جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ ناگهان اعلام کرد قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای یا آزاد هر لیتر ۳ هزار تومان خواهد بود که این به معنی سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد است، آن هم در شرایطی که مردم ایران شدیدا زیر فشار معیشتی قرار دارند، و علاوه بر مشکلات بسیاری که ناشی از قوانین نوشته و نانوشته و رفتارهای هستیریک نظام جمهوری اسلامی ست، برای گذران زندگی روزمره و آوردن نان بر سر سفره های خود دست به گریبان اند و مستأصل. این گرانی بنزین بهانه ای شد برای شعله ورشدن خشم فروخورده مردم از شرایط زندگی ناامن شان و در عرض چند ساعت تظاهرات سراسری مردم در بیش از ۱۰۰ شهر ایران شروع شد.

این بار هم مأموران نظام جمهوری اسلامی با شدیدترین و شنیع ترین وجهی برای سرکوب مردم متعرض به خیابانها ریختند و در بعضی از مناطق ایران با تیربار و پهباد به روی مردم آتش گشودند. و این در حالی بود که رژِیم از وحشت درز کردن خبر یورش به مردم  و انتشار عکس ها و ویدئوهایی که از حمله ی آنها به تظاهرکنندگان توسط مردم تهیه شده بود در میان بهت و حیرت دنیا اینترنت را به روی مردم ایران قطع و ارتباط آنان را با دنیا و با یک دیگر نقاط جهان قطع کرد، که همین قطعی چندین روزه اینترنت خسارت چند میلیون دلاری را بر اقتصاد بیمار و نحیف ایران تحمیل کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود از سرکوب اعتراضات مردمی آبان ماه اعلام کرد که بنا بر گزارش‌های معتبری که توسط این سازمان دریافت شده حداقل ۲۰۸ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل، افزایش آمار کشته شدگان را هشدارآمیز و نشانه وقوع یک کشتار وحشتناک از سوی جمهوری اسلامی دانسته است.

عفو بین الملل می گوید که بر اساس گزارش های معتبر دریافت شده، شمار کشته های تظاهراتی که از ۲۴ آبان در ایران آغاز شد به دست کم ۲۰۸ نفر رسیده است. شمار واقعی کشته شدگان احتمالا بیش از این است. یکی از بالاترین آمارها متعلق به شهر شهریار در استان تهران با ده‌ها کشته بوده است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل، می گوید: «این شمار نگران کننده کشته ها شاهد مضاعفی است که نیروهای امنیتی ایران دست به کشتار جمعی هولناکی زده اند که در کمتر از یک هفته دست کم ۲۰۸ کشته بر جای گذاشته است. این شمار شوک آور کشته ها نشانگر بی اعتنایی شرم آور مقام های مسئول ایرانی به حیات انسان است.»

آقای لوتر در ادامه می‌گوید: «افراد مسئول این سرکوب خونین اعتراضات باید پاسخگوی اعمال‌شان باشند. با توجه به این که مقام های ایرانی پیشتر نشان داده اند تمایلی به انجام تحقیقات مستقل، غیرجانبدارانه و موثر درباره کشتارهای غیرقانونی و دیگر استفاده های خودسرانه از قوه قهریه علیه معترضان ندارند، ما از جامعه جهانی می خواهیم برای اطمینان از پاسخگویی در این باره کمک کند.»

بنا بر اطلاعاتی که عفو بین الملل گردآوری کرده است، خانواده قربانیان تهدید شده اند که با رسانه ها صحبت نکرده یا مراسم ترحیم برای عزیزانشان برگزار نکنند. همچنین بعضی از خانواده ها در جریان تحویل گرفتن پیکر عزیزانشان، برای پرداخت پول های هنگفتی تحت فشار گذاشته شده‌اند.

تصاویر ویدیویی فراوانی که مورد تائید و تحلیل واحد دیجیتال عفو بین الملل قرار گرفته است نشان می دهد که نیروهای امنیتی به معترضان غیرمسلح شلیک کرده اند.