صدای امریکا: معترضین در عراق روز سه شنبه ۱۲ آذرماه برای سومین بار کنسولگری ایران در شهر نجف را به آتش کشیدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پنج راکت به فرودگاه عین‌الاسد عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی در استان انبار عراق است، در شامگاه سه‌شنبه شلیک شده، اما تلفاتی در پی نداشته است.

بنابر این گزارش، معترضان ضددولتی در شهر نجف اقدام به آتش زدن لاستیک ها کردند و پس از آن برای سومین بار کنسولگری ایران را در نجف به آتش کشیدند. در این درگیری‌ها پلیس گاز اشک آور به سمت معترضان شلیک کرده است. بنا به گفته یکی از مقامات پلیس ، ساختمان در زمان حمله خالی بوده و تلفات جانی نداشته است.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در روزهای گذشته استعفا داد و در حال حاضر رهبران سیاسی این کشور در حال رایزنی برای معرفی گزینه های خود جهت جانشینی عبدالمهدی به پارلمان عراق هستند.

پیش از این گروهی از معترضان عراقی روز چهارشنبه ششم آذر ماه به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف حمله و اقدام به آتش زدن آن کرده بودند. این معترضان برای بار دوم در ۱۰ آذرماه این کنسولگری را آتش زدند.

اعتراضات عراقی ها تقریبا از دو ماه پیش با اعتراض به بیکاری و خدمات ضعیف آغاز شد و به سرعت به مناطق جنوبی کشور کشیده شد. معترضان، به خصوص در پایتخت این کشور، که در ابتدا خواستار مبارزه با فساد، بیکاری و مشکلات اقتصادی بودند، بعد از سرکوب اعتراضات در برخی شهرها مطالبات‌شان را به کناره‌گیری دولت عراق از قدرت و پایان یافتن مداخله‌‌های ایران در امور داخلی عراق گسترش دادند.

مردم عراق ​می‌گویند جمهوری اسلامی سعی دارد مشابه تجربه تضعیف ارتش خود و تقویت سپاه را در عراق با تضعیف ارتش رسمی آن کشور و تقویت حشد الشعبی، یا بسیج مردمی عراق، انجام دهد. همچنین شبکه فاکس نیوز گزارش داده بود که فعالان عراقی می گویند ایران کاری کرده که در کشور خودشان با آنها مانند «بیگانگان» رفتار می‌شود.