رادیو فردا: جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در جمع شهروندان، بستگان و سوگواران هواپیمای مسافربری که هدف پدافند هوایی سپاه قرار گرفت، گفته «این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد، و تا پاسخ نگیریم از پا نمی‌‌نشینیم».

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در جمع شهروندان، بستگان و سوگواران در ادمنتون

آقای ترودو ۲۲ دی ماه در جمع سوگواران و در مراسمی که به یاد قربانیان سقوط پرواز تهران-کی‌یف، در ادمنتون برگزار شده بود، سخنرانی کرده‌است.

او گفته در این چند روز و در پی دیدار با خانواده جان‌باختگان دریافته که بسیاری از آن‌ها برای آینده و چشم‌اندازی بهتر برای خانواه خود به کانادا آمده‌اند، اما خانواده‌ها اکنون در خشم و اندوه فرو رفته‌اند.

نخست‌وزیر کانادا گفته «تا زمانی که پاسخ‌ها روشن نشود، از پا نمی‌نشینیم. تا زمانی که خطاکاران مشخص نشوند و عدالت اجرا نشود، از پا نمی‌نشینیم».

بوئینگ هواپیمایی اوکراین روز ۱۸ دی ماه در جریان حمله موشکی سپاه به دو پایگاه مورد استفاده آمریکا در عراق، به تلافی کشتن قاسم سلیمانی به‌دستور دونالد ترامپ، در نزدیکی تهران سقوط کرد. تمامی ۱۷۶ سرنشین کشته شدند؛ اکثریت آن‌ها ایرانی و ایرانی‌کانادایی بودند و راهی کانادا.

نخست‌وزیر کانادا و رسانه‌های بین‌المللی به نقل از مقام‌های غربی، گفتند هواپیما احتمالا به‌طور سهوی مورد اصابت موشک پدافند هوایی قرار گرفته‌است.

با وجود آن‌که مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های دولتی داخل ایران یک‌سره اصابت هرگونه موشکی را رد کرده و حتی به خبرنگاران و رسانه‌های خارج از ایران در مورد انتشار گزارش‌ها در این مورد هشدار دادند، اما در نهایت در پی فشارهای گسترده، پذیرفتند هواپیما به‌طور غیرعمد هدف پدافند قرار گرفته‌است.

با این حال حسین سلامی، فرمانده سپاه، ۲۲ دی ماه در جریان سخنرانی غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی گفته «اگر ما خود مبدأ شکل‌گیری این فرضیه نبودیم، هیچکس نمی‌توانست متوجه شود».

طی روزهای گذشته شهرهای ایران صحنه سوگواری و اعتراضاتی شد که با وجود حضور گسترده و سنگین نیروهای امنیتی ادامه داشته‌است. گزارش‌های مختلفی از حمله به این تجمعات، پرتاب گاز اشک‌آور و حتی شلیک گلوله به مردم منتشر شده‌است.

در کانادا اما مراسم سوگواری با حضور نخست‌وزیر، اعضای دولت، سیاستمداران و نیز شهروندان مختلف برگزار شده‌ و قرار است مراسم مشابهی نیز روز دوشنبه برگزار شود. دولت کانادا واقعه را «فاجعه ملی» نامیده‌است.

منابع: اسوشیتدپرس، تسنیم