پیام درفشان، وکیل دادگستری، از صدور حکم دادگاه انقلاب تهران علیه یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه خبر داد. بر اساس رای صادره این شهروند در وهله نخست به تحمل یکسال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. حکم صادره با در نظرگرفتن فقدان سابقه کیفری متهم، نهایتا به شش ماه حبس تعزیری، تعلیق مجازات شلاق به مدت چهار سال و مطالعه و رونویسی از چهار جلد کتاب مورد نظر دادگاه بدل شده است. همچنین ۳ ماه از ۶ ماه حبس تعزیری صادر شده، به ارائه روزانه چهار ساعت خدمات رایگان به مجروحان جنگ ایران و عراق تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، پیام درفشان، وکیل دادگستری، از صدور حکم علیه یکی از معترضان بازداشتی در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی افشاری خبر داد.

درفشان با بیان اینکه متهم ۳۴ سال سن دارد، در ارتباط با جزییات پرونده و اتهامات انتسابی او گفت: “موکل در جریان اعتراضات آبان‌ماه سال جاری بازداشت شد. پس از تکمیل تحقیقات توسط ضابطان و دادسرا، شعبه بازپرسی، پرونده وی را تحت عناوین اتهامی «اخلال در نظم عمومی از طریق سلب آسایش عمومی و ممانعت از کسب و کار مردم، تخریب اموال عمومی و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به دادگاه انقلاب ارسال کرد.”

این وکیل دادگستری افرود:  “دادگاه در حکم صادره که به تازگی ابلاغ شده، موکل را در ارتباط با عنوان اتهامی «اخلال در نظم عمومی» با توجه به اظهارات وی، گزارش بدوی و نهایی ضابط پرونده، در وهله نخست به تحمل یکسال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرد.”

بنابر گفته آقای درفشان، دادگاه اجرای حکم صادره را با در نظرگرفتن فقدان سابقه کیفری متهم مناسب ندانسته و موکل را به تحمل شش ماه حبس تعزیری، تعلیق مجازات شلاق به مدت چهار سال و مطالعه و رونویسی از چهار جلد کتاب محکوم کرده است.

وکیل مدافع این متهم در ادامه اعلام کرد که بر اساس رای صادره سه ماه از شش ماه حبس تعزیری صادر شده نیز، به ارائه روزانه چهار ساعت خدمات رایگان به مجروحان جنگ هشت ساله ایران و عراق بدل شده است.

بر اساس این گزارش، دادگاه در خصوص عناوین اتهامی «تخریب اموال عمومی و اجتماع و تبانی»، با توجه به اظهارات وکیل و متهم پرونده و استدلال دادگاه مبنی بر اینکه برای یک رفتار واحد نمی‌توان دو عنوان و دو مجازات تعیین کرد و اینکه متهم قویاً این اتهام را منکر شده و ارتباط و توافق وی با سایرین به قصد ارتکاب جرم و تخریب اموال عمومی روشن نیست، حکم به برائت صادر کرده است.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان آبان خونین می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود