صدای امریکا: جشنواره سینمایی ساندنس در شهر پارک سیتی ایالت یوتا به پایان رسید و هیأت داوران در مراسم ویژه ای، جوایز بخش اصلی رقابتی خود را به سینماگران و آثار برگزیده اهدا کرد.

۲۰۲۰یلدا برنده جایزه هیئت داوران جشنواره ساندنس

فیلم «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی جایزه بهترین فیلم بین المللی (غیرآمریکایی) سال – که یکی از مهمترین بخش‌های این جشنواره جهانی محسوب می‌شود – را دریافت کرد.

داستان این فیلم درباره زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به قصاص نفس محکوم شده است و در آستانه اعدام قرار دارد.

او در شب یلدا به تلویزیون آورده شده است تا در یک برنامه زنده از فرزند مقتول تقاضای بخشش کند، ولی وقوع ماجراهای غیرمنتظره ای در پشت صحنه، مسیر برنامه را عوض می‌کند و آنها دچار شک و تردید می‌شوند. صدف عسگری، بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، و بابک کریمی از جمله بازیگران فیلم «یلدا» هستند.

این سومین فیلم بلند مسعود بخشی است. آثار گذشته او «تهران انار ندارد» و «یک خانواده محترم» نیز با استقبال زیادی از سوی منتقدان سینمایی و تماشاگران مواجه شد.

فیلم «یلدا» تولید مشترک ایران، فرانسه، آلمان، و لوکزامبورگ است و به زودی در جشنواره سینمایی برلین نیز اکران خواهد شد.

ساندس بزرگترین جشنواره سینمای مستقل آمریکا است که در اوایل دهه هشتاد میلادی توسط رابرت ردفورد سینماگر مشهور آمریکایی راه اندازی شد.

یکی از اهداف مهم جشنواره سینمایی ساندنس حمایت و پشتیباتی از هنرمندان جوان و سینماگران مستقل است و از طریق برنامه‌های مختلف خود موقعیت‌های مناسب، بسته‌های تشویقی یا امکانات قابل توجهی را در اختیار چهره‌ های مستعد و نوآور قرار می‌دهد.

در جشنواره امسال جایزه ویژه هیأت داوران برای بهترین بازیگری فیلم‌های کوتاه به صدف عسگری، هنرمند جوان ایرانی، رسید.

او برای بازی در فیلم «امتحان» به کارگردانی سونیا حداد صاحب این جایزه ارزنده شد. این فیلم داستان یک دختر جوان ایرانی است که هنگام حمل یک بسته مواد مخدر (کوکائین) درگیر ماجراهای پیچیده‌ای می‌شود.