مرور ۲۶ قرن تئاتر جهان در سه ساعت

از سوفوکل تا کامو، از یونان تا روسیه و از قرن پنجم پیش از میلاد تا قرن بیست و یکم میلادی، سفری چنان دراز در تاریخ و جغرافیای تئاتر جهان، آن هم در سه ساعت، رهاوردی است که اعضای تیم نمایشنامه خوانی گروه تئاتر دنیا به سرپرستی محمد علی بهبودی بازیگر تئاتر و سینما شامگاه شنبه اول فوریه ۲۰۱۰ برای جمعی از مشتاقان ایرانی هنر تئاتر در شهر کلن آلمان به ارمغان آورد.

گروه نمایشنامه خوانی تئاتر دنیا

برنامه به مناسبت یکمین سالروز تاسیس گروه نمایشنامه خوانی تئاتر دنیا برگزار شد. این گروه یک سال پیش به همت بهبودی در “کافه شالپلاته کلن” برپا شده و طی یک سال گذشته هر ماه یکبار به طور مرتب برنامه های خود را اجرا کرده است. در این یکسال، ده ها ایرانی علاقمند از طریق حضور در برنامه های نمایشنامه خوانی، با بسیاری از نمایشنامه های کلاسیک و چهره های برتر تئاتر جهان آشنا شده اند.

شامگاه شنبه، محمد علی بهبودی، شاپور سلیمی، محمدعلی شکیبائی، بهمن فیلسوف، کمال حسینی، حسام الدین توکلی، سیما سید، الهه خوشنام، ساحل بدرود و کاترین کمالی بخش هائی از هشت نمایشنامه معروف جهان را بازخوانی کردند. پیش از اجرای هر نمایشنامه، بهبودی شرح کوتاهی درباره آن در اختیار جمع قرار می داد و سپس خوانش نمایشنامه آغاز می شد. این نمایشنامه ها عبارت بودند از:

آنتیگونه (سوفوکل)، مده آ (اوریپید)، راهزنان (شیلر)، باغ آلبالو (چخوف)، خانه برنارد آلبا، (گارسیا لورکا)، زندگی گالیله (برتولد برشت)، دست های آلوده (ژان پل سارتر) و کالیگولا اثر آلبرکامو.

در میان نمایشنامه خوان ها، شاپور سلیمی، بهمن فیلسوف، کمال حسینی و ساحل بدرود در کلن به عنوان بازیگر تئاتر شناخته شده هستند، اما همکاری یکساله در برنامه های نمایشنامه خوانی سبب شده است که حتی کسانی که در این زمینه پیشینه ای ندارند، چنان تجربه بیاموزند که در نخستین سالگرد کار مشترک خود با موفقیت از عهده نقش هائی که در خوانش نمایشنامه ها به عهده گرفته اند، برآیند.

در آغاز برنامه، تمام اعضای گروه همراه با کارگردان متنی را که محمد علی شکیبائی نوشته است، همسرائی کردند. شکیبائی عنوان فلامینکو برای بیدها را برای این متن برگزیده است. او خود نیز در میان همسرایان حضور داشت.

کافه شالپلاته به مدیریت پدرام فرهادی فر از حدود دو سال پش در کلن تاسیس و اکنون به یکی از پاتوق های فرهنگی فعال این شهر تبدیل شده است. تمام نشست ها و تمرین های گروه نمایشنامه خوانی تئاتر دنیا در همین کافه برگزار می شود. به همین جهت، محمدعلی بهبودی در پایان برنامه سالروز تاسیس گروه از فرهادی فر صمیمانه سپاسگزاری کرد.

محمدعلی بهبودی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای آلمان گروه تئاتر دنیا را در سال ۱۹۹۳ میلادی هنگامی تاسیس کرد که خود در استخدام تئاتر اوبرهاوزن، یکی از مراکز نمایشی معتبر آلمان بود. او، علاوه بر بازیگری، تا به حال تعدادی نمایشنامه را نیز کارگردانی کرده که برخی از آن ها عبارتند از: صندلی های اوژن یونسکو، این جرم مشترک (کولاژی از آثار محمود زند مقدم، پتر هانتکه، محمد یعقوبی، مازیار بهاری و محمدعلی شکیبائی)، درخت یهودیان، پوزه چرمی، هزار و یکشب امروز و کثافت.

بهبودی هم اکنون به عنوان کارگردان در بندر هامبورگ سرگرم تمرین نمایشنامه “همچنان در رویا باش” نوشته نسرین ساندرکی نویسنده ترک تبار آلمانی است. این نمایشنامه از ماه مارس آوریل امسال در سالن تئاتر ارنست دویچ هامبورگ برصحنه می آید. ارنست دویچ بزرگترین مرکز تئاتر خصوصی آلمان است. نسرین ساندرکی پیش تر سناریوی فیلم “آلمانیا” را نوشته که در آلمان جایزه هائی دریافت کرده است.

در گروه تئاتر دنیا، نیلوفر حقانی به عنوان دستیار و ناصر صدیقی به عنوان همکار در بخش برنامه ریزی و تدارکات بهبودی را پشتیبانی می کنند. مجری برنامه نخستین سالگرد گروه نمایشنامه خوانی تئاتر دنیا در شامگاه شنبه اول فوریه نیز نیلوفر حقانی بود.