صدای امریکا: رضوانه احمد خانبیگی، فعال مدنی زندانی در ایران در پرونده تازه ‌ای از سوی دادگاه انقلاب به ۶ سال زندان محکوم شده است.

رضوانه خانبیگی

بهفر لاله‌زاری همسر رضوانه احمد خانبیگی روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن با انتشار این خبر در اینستاگرام خود اعلام کرده است که این فعال مدنی زندانی در پی بازداشت مجدد در اعتراضات مردمی آبان ماه از سوی شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران» به ۶ سال زندان محکوم شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، جلسه رسیدگی به پرونده رضوانه احمد خانبیگی روز جمعه ۱۲ بهمن برگزار و حکم ۶ سال زندان این فعال مدنی روز شنبه ۱۳ بهمن از سوی قاضی محمدرضا عموزاده، ریاست شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب «بر اساس گزارش سازمان اطلاعات سپاه» صادر شده است.

حکم ۶ سال زندان برای رضوانه احمد خانبیگی در حالی صادر می‌شود که او پیش از این در پرونده دیگری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام اسلامی» به چهار سال و پنج ماه زندان محکوم و این حکم از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران عینا تائید شده است.

این فعال مدنی که اواسط اسفند ماه سال گذشته با تودیع وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان محاکمه از زندان اوین آزاد شده بود، روز یکشنبه ۲۶ آبان بار دیگر بازداشت و به بند دو- الف زندان اوین منتقل شده است.

رضوانه احمد خانبیگی پیش از این در ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ به همراه امیرمهدی صدیق آرا و علی‌امین املشی با اتهامی مشترک بازداشت و اسفند ماه همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به بیش از پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

امیرمهدی صدیق آرا و علی‌امین املشی در این پرونده از «اتهام تبلیغ علیه نظام» تبرئه و هر کدام از آنها به اتهام «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت کشور» به ۹۱ روز زندان، محکوم شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که رژیم ایران در دو سال اخیر هزاران معترض، فعال مدنی، و نمایندگان کارگران و سایر اصناف را بازداشت کرده است.

ایالات متحده بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان و فعالان مدنی، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.