نود و دومین دوره مراسم اعطای جوایز اسکار یکشنبه شب نهم ماه فوریه/ بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن برگزار شد. در یک اتفاق نادر، فیلم «اَنگل» به عنوان یک فیلم خارجی توانست چهار اسکار مهم را دریافت کند تا در اسکار رکوردشکن شود. این فیلم جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم خارجی و فیلمنامه اصلی را دریافت کرد.

این نخستین باری است که یک فیلم خارجی (غیر انگلیسی زبان) جایزه بهترین فیلم سال را دریافت می کند و این موفقیت بزرگی برای بونگ جون هو، کارگردان فیلم انگل، و نیز برای سینمای کره جنوبی، که در سال‌های اخیر پیشرفت خیره کننده ای داشته است، محسوب می شود.

انگل هفتمین  فیلم بلند این سینماگر پنجاه ساله در مقام کارگردان است. او که نویسنده فیلمنامه و یکی از تهیه کنندگان این فیلم نیز هست، پس از پایان مراسم در گفتگو با خبرنگاران ضمن ابراز شادی و هیجان، دریافت این جوایز را رویایی و باور نکردنی توصیف کرد.

موفقیت انگل بازتاب زیادی در کشورهای شرق آسیا به ویژه کره جنوبی داشت. بسیاری از ساکنان شهر سئول مراسم اسکار را به صورت زنده تماشا کردند و با دریافت هر جایزه به رقص و پایکوبی پرداختند. حتی خوش‌بین‌ترین آنها نیز چنین شب درخشانی را تصور نمی کردند.

مون جی این، رئیس جمهوری کره جنوبی، در جلسه هیأت دولت، به کارگردان، بازیگران و تمامی دست اندرکاران انگل تبریک گفت و همراه با وزرای کابینه دقایقی برای آنها کف زد.

او در شبکه‌های اجتماعی خود این اثر را فیلمی به معنای واقعی «کره‌ای» توصیف کرد که انسان را به «تفکر دوباره در مورد قدرت و الهام‌بخشی» وامی‌دارد.

مون جی این همچنین تأکید کرد که دولت کره متعهد می شود فضای مناسبی برای بیان آزادانه از طریق فیلم فراهم کند تا سینماگران بدون هیچ نگرانی، فیلم بسازند

با اینکه فیلمهای «جوکر» و «۱۹۱۷» در بخش‌های زیادی نامزد بودند اما در نهایت جوایز کمی دریافت کردند.

بهترین فیلم: اَنگل

فیلم پارازیت یا انگل ساخت کره در ژانر کمدی سیاه است. «انگل» در مورد خانوادهٔ بی‌پولی است که به خانوادهٔ ثروتمندی تعدی می‌کنند اما به دردسر می‌افتند. این فیلم پیشتر در جشنواره کن نخل طلا گرفت و در گلدن گلوب جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرده بود.

این فیلم‌ها در این بخش نامزد بودند: فورد در برابر فراری،‌ مرد ایرلندی،‌ خرگوش جوجو، جوکر، زنان کوچک، ۱۹۱۷، روزی روزگاری در هالیوود و داستان ازدواج

بهترین کارگردانی: بونگ جون هو (فیلم: اَنگل)

سایر نامزدهای این بخش: مرد ایرلندی (مارتین اسکورسیزی)،‌ جوکر (تاد فیلیپس)، ۱۹۱۷ (سم مندس) و روزی روزگاری در هالیوود (کوئنتین تارانتینو)

بهترین بازیگر نقش اول مرد: واکین فینیکس (فیلم جوکر)

نامزدهای این بخش: آنتونیو باندراس (درد و شکوه)، لئوناردو دی کاپریو (روزی روزگاری در هالیوود)، ادم درایور (داستان ازدواج) و جاناتان پرایس (دو پاپ)

بهترین بازیگر نقش اول زن:‌ رنه زلوگر(جودی)

نامزدهای این بخش: سینتیا اریوو (هریت)، اسکارلت جوهانسون (داستان ازدواج)، شارلیز ترون (بام‌شل)، سورشا رونان (زنان کوچک)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: برد پیت (روزی روزگاری در هالیوود)

نامزدهای این بخش: تام هنکس (روزی زیبا در محله)، آنتونی هاپکینز (دو پاپ)،‌ آل پاچینو (مرد ایرلندی ) و جو پشی (مرد ایرلندی)

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: لارا درن (قصه زندگی)

نامزدهای این بخش: کتی بیتس (ریچارد جوئل)، اسکارلت جوهانسون (خرگوش جوجو)، فلورنس پیو (زنان کوچک)، مارگو رابی (بام‌شل)

بهترین فیلم خارجی: اَنگل (کره جنوبی)

نامزدهای این بخش: کورپس کریستی (لهستان)، سرزمین عسل (مقدونیه شمالی)، بینوایان (فرانسه) و درد و شکوه (اسپانیا)