صدای امریکا: کمپانی بیوتکنولوژی «مودرنا» (Moderna) در آمریکا، یک واکسن تجربی را برای ویروس کرونا آماده کرده که آزمایش‌های اولیه آن قرار است در ماه آوریل آغاز شود.

واکسن​ «اِم‌آر‌اِن‌اِی-۱۲۷۳» (mRNA-1273) برای آزمایش به سازمان ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا ارسال شده است. به محض اعلام این خبر، سهام شرکت «مودرنا» در بازار بورس نیویورک ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد.

نخستین گروه واکسن‌های تجربی درآزمایش‌های بالینی فاز یک در آمریکا که معمولا بر تعداد محدودی از انسان‌های سالم انجام می شود، استفاده خواهد شد. در این آزمایش، ۴۵ داوطلب شرکت خواهند کرد. این، نخستین گام برای استفاده عمومی از این واکسن است.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های مرحله نخست، تست‌های بیشتری برای تأیید نهایی واکسن لازم است؛ اما پژوهشگران تلاش می کنند این پروسه را در اولویت قرار داده و سریعتر انجام دهند تا این واکسن هر چه زودتر در دسترس همگان قرار بگیرد.

اما حتی در این صورت نیز، دست‌کم یک سال تا ۱۸ ماه دیگر تا زمانی که واکسن آماده استفاده عمومی شود طول خواهد کشید.

شرکت «مودرنا»، نخستین شرکتی است که موفق شده واکسنی را برای مقابله با ویروس کرونا ارائه دهد.

داروی دیگری که سازمان بهداشت جهانی می گوید در کاهش علائم بیماری در مبتلایان به ویروس کرونا تأثیر داشته است، «رِمدِسیویر» نام دارد که آن را شرکت «گیلید» ساخته است.

واکسن‌های «اِم‌آر‌اِن‌اِی» سریع تولید می شوند و نسبت به واکسن‌های سنتی ارزان‌تر هستند.

این واکسن‌های نوین از مولکول «پیام‌رسان آراِن‌اِی» بهره می برند و داروهایی می‌سازند که سلول‌ها را در تولید پروتئین‌هایی برای مقابله با بیماری هدایت می‌کنند.