۷۶ درصد مردم خواهان رفتن دولت لیبرال

۸۱ درصد مخالف اچ اس تی

آرش عزیزی

برای دولت دالتون مک‌گینتی از این بدتر نمی‌شد.

می‌شد حدس زد با این همه مشکلی که او بر سر مسائل مختلف به بار آورده و تصمیماتی جنجالی مثل برقراری مالیات هماهنگ فروش (اچ اس تی)، بسیاری از مردم با او مخالف باشند، اما درست یک سال پیش از انتخابات استانی، نتایج نظرسنجی منتشرشده نشان می‌دهد که مخالفت با او به شدت بالا گرفته به طوری که سه نفر از هر چهار نفر انتاریویی باور دارد “زمان تغییر” در کوئینز پارک فرا رسیده. این نظرسنجی علت اصلی این نظر استوار مردم را مالیات هماهنگ فروشِ ۱۳ درصدی و واهمه‌های اقتصادی می‌داند.

نظرسنجی مذکور توسط تورنتو استار و انگوس راید در هفتمین سالگرد دولت لیبرال مک‌گینتی انجام شده است. ۷۶ درصد مردم گفته‌اند می‌خواهند حزب دیگری را در قدرت ببینند و ۷۱ درصد گفته‌اند دولت “در مسیر غلط گام بر می‌دارد.”

مهمتر از همه آن‌که علیرغم صحبت‌های بسیار در مورد پایان رکود اقتصادی، اچ اس تی و افزایش قیمت‌های برق باعث شده ۸۶ درصد انتاریویی‌ها بگویند “اکنون نسبت به دو سال گذشته، وضع مالی بدتری دارند”، نکته‌ای که آندریا هروات، رهبر حزب نیودموکرات، هم بارها به آن اشاره کرده است.

طبق نظرسنجی موجود از بین رای‌دهندگان تصمیم‌گرفته، ۴۱ درصد حامی تیم هوداک، رهبر حزب محافظه‌کار پیشرو، هستند، ۲۹ درصد از مک‌گینتی و ۲۲ درصد از آندریا هروات پشتیبانی می‌کنند. مایک شراینر، رهبر حزب سبز، نیز از حمایتی ۸ درصدی برخوردار است، اما ۲۶ درصد رای‌دهندگان گفته‌اند هنوز تصمیم نگرفته‌اند و با احتساب آن‌ها حمایت از محافظه‌کاران به ۲۹، لیبرال‌ها به ۲۰، نیودموکرات‌ها به ۱۴ و سبزها به ۴ درصد می‌رسد.

نخست‌وزیر انتاریو در پاسخ به پرسش های روزنامه تورنتواستار درباره نظرش در مورد این نظرسنجی گفت اچ اس تی و کاهش مالیات بر در آمد شرکتی و شخصی کاری ضروری برای بهبود اقتصاد انتاریو و ادامه تامین هزینه‌های دولت در زمینه خدمات درمانی و آموزش و پرورش بوده است.

چه کسی جانشین لیبرالها میشود؟

این نتایج شاید به روشنی نشان دهد که مردم خواهان رفتن لیبرال‌ها هستند اما به روشنی نمی‌گوید کدام حزب حمایت مردم را جلب خواهد کرد؟ تیم هوداکِ سوپرراست‌گرا که طرفدار قسم‌خورده مایک هریس، نخست‌وزیر سابق راست‌گرا، است (و با حمایت او به رهبری حزبش انتخاب شد) یا آندریا هرواتی که در ابتدای انتخابش دم از سوسیالیسم می‌زد و چپ‌ترین نامزد رهبری به حساب می‌آمد، ما از آن پس چیزهای زیادی از او ندیده‌ایم.

عددهای این نظرسنجی، و نظرسنجی‌های قبلی، شاید نشان دهد که هوداک انتخاب بسیاری از مردم است، اما محافظه‌کاران به هیچ وجه نباید روی این حساب کنند.

جودی شانوف، نایب رئیس ارشد انگوس راید، گفت طبق این نظرسنجی شاید هوداک به نظر پیشتاز باشد اما مردم از رای‌شان به او مطمئن نیستند. شانوف گفته:”او را نمی‌شناسند، هنوز خیلی راجع به او نظری ندارند.” شانوف اضافه کرد:”نتایج به روشنی نشان می‌دهد که مردم انتاریو در چند ماه گذشته از دولت استانی راضی نبوده‌اند و جدا به فکر بدیل هستند”.

واقعیتی که حرف‌های شانوف را تایید می‌کند این است که ۵۶ درصد از مردم گفته‌اند هوداک مالیات‌ها را بالا می‌برد و ۷۵ درصد گفته‌اند خدمات دولتی را کاهش می‌دهد.

احزاب اپوزیسیون به سرعت به نتایج این نظرسنجی واکنش نشان دادند.

تیم هوداک روز دوشنبه در صحن مجلس گفت:”خانواده‌ها به دنبال تغییر هستند”.

آندریا هروات به افزایش قیمت برق (که اکنون مالیات جدید اچ اس تی هم به آن اعمال می‌شود) اشاره کرد و گفت باعث شده “خانواده‌ها به معنای کلمه بترسند قبض‌های برق را باز کنند”.

نظرسنجی در مورد هروات می‌گوید ۶۶ درصد مردم باور دارند او مالیات‌ها را بالا می‌برد و ۶۶درصد می‌گویند او خدمات دولتی را بهبود خواهد داد.

مسائل مهم برای مردم

شانوف در صحبت‌های خود در ضمن اشاره کرد که مخالفت با اچ اس تی نقش مهمی در نارضایتی مردم داشته است. ۸۱ درصد مردم گفته‌اند این مالیات جدید “کار غلطی است” و تنها ۱۹ درصد از آن حمایت کرده‌اند. این مالیاتی است به نفع شرکت‌ها که تمام شرکت‌های بزرگ آن‌را ستایش کرده‌اند.

مردم در زمینه‌های مشخصی به دولت لیبرال اعتراض دارند. ۶۵ درصد معتقدند لیبرال‌ها عملکرد ضعیفی در اداره اقتصاد داشته‌اند و تنها ۳۵ درصد از عملکرد دولت پشتیبانی می‌کنند.

بارقه‌هایی از امید برای لیبرال‌ها هم در این میان پیدا می‌شود. مثلا تقریبا دو سوم (۶۲ درصد) هنوز باور دارند انتاریو در سیاست‌ها و مسائل مهمی مثل خدمات درمانی و اقتصاد پیشروی راه است و ۶۶ درصد از کودکستان‌های تمام‌روزی که مک‌گینتی آورده دفاع می‌کنند.

در عوض ۷۱ درصد با تصمیم ورود شرکت قمار و بخت‌آزمایی انتاریو به کسب و کارهای اینترنتی مخالفند و ۵۲ درصد می‌گویند هنرهای رزمی مرکب باید در انتاریو آزاد شود (اقداماتی که دولت مک‌گینتی به فکر انجام آن‌ها است).

در مورد ال سی بی او، ۶۳ درصد مردم طرفدار طرح قدیمی هستند که دیوید پترسون، نخست‌وزیر سابق لیبرال، در انتخابات ۱۹۸۵ وعده‌اش را داده بود:‌ فروختن آبجو و شراب در سوپرمارکت‌ها. ۳۶ درصد البته مخالف چنین طرحی هستند. علاوه بر این،‌۵۹ درصد مردم مخالف فروش ال سی بی او یا سایر دارایی‌های دولتی هستند و ۴۰ درصد طرفدار خصوصی‌سازی.

این نظرسنجی به صورت اینترنتی از ۸۰۵ نفر در هفته گذشته انجام شده و ۳/۵ درصد دقت دارد.