صدای امریکا: در آستانه «روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری» سازمان گزارشگران بدون مرز فهرستی از ۲۰ نهاد دولتی و غیردولتی که بدترین عملکرد در سرکوب سایبری را دارند، منتشر کرده که شورای عالی فضای مجازی ایران نیز در این فهرست است.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه ۲۱ اسفند در گزارشی اسامی شرکت ها و سازمان های دولتی که از فناوری دیجیتالی برای جاسوسی و آزار و اذیت روزنامه نگاران استفاده می کنند، را در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.

در این لیست از نهادهای دولتی و غیردولتی در ایران، روسیه، چین، عربستان، ، ونزوئلا، مصر، فیلیپین، الجزایر، مکزیک، برزیل، سودان و هند با عنوان «شکار اینترنتی» افراد نام برده شده است.

این سازمان در این گزارش به سرکوب آزادی سایبری در ایران و گزینشی کردن دسترسی‌ها، فیلتر کردن وب‌سایت‌های خبری، و اپلیکیشن‌‌هایی مانند تلگرام، سیگنال، واتس‌اپ، فیس‌بوک و توئیتر نیز اشاره کرده است.

بنابر این گزارش «شورای عالی فضای مجازی که در مارس ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده و از شخصیت‌های ارشد نظامی و سیاسی متشکل است، معمار اینترنت حلال است، به معنی یک اینترنت ملی ایرانی که ارتباطش با سایر نقاط جهان قطع است.»

در این گزارش آمده است که ایران در حال ساختن یک فایروال با استفاده از تکنیک‌های فیلتر اینترنت است و در این مسیر مقامات «از خاموش کردن اینترنت به‌طور فزاینده‌ای برای مهار و سرکوب موج اعتراضات خیابانی و محدود کردن انتقال و پخش اطلاعات مستقل که ماهیت آنها ضد انقلاب یا خرابکارانه تلقی می‌شود، استفاده می کند.»

در سرکوب اعتراضات مردم در ایران در آبان ماه دولت ایران برای جلوگیری از انتشار اخبار سرکوب، اینترنت را قطع کرد و گزارش‌ها حاکی از بازداشت های گسترده در شهرهای مختلف بود.

دیدبان حقوق بشر در ‌آذرماه امسال طی بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات ایران سرکوب گسترده معترضان را مخفی نگه داشته و از اعلام آمار دقیق کشته‌‌شدگان خودداری می‌کنند.

همچنین کانون نویسندگان ایران نیز طی بیانیه‌ای گفته بود که حکومت با اجرای عملیات«اینترنت ملی» می‌خواهد تا «رسانه حاکم تنها صدایی شود که حق سخن و حکم راندن بر مردم را دارد.»

پیشتر نیز وزارت خارجه آمریکا مطالبی را با عنوان «۴۰سال وعده‌های عمل نشده» جمهوری اسلامی در توئیتر فارسی خود منتشر کرده و از فساد، نبودن آزادی بیان، نبودن عدالت، و وعده‌های عمل نشده اقتصادی از سوی مقامات جمهوری اسلامی نوشته بود.

وزارت خارجه آمریکا در این توئیت‌ها نوشته بود که «چهل سال پیش، آیت الله خمینی وعده آزادی بیان و آزادی مطبوعات را داد. امروز، ایران یکی از سرکوب شده ترین فضاهای رسانه ای را دارد. رژیم حاکم تنها چهل سال شکست به بار آورده است