به پیوست یک

                    تلخ

                          چقدر است …

مظنه کنید!

از آن گذار تا این گذر

چه بسیار    نامردم ، دُمی بسته اند­ ها! بر معنی تفتیش    که دستم    ترسید    لرزه نگاشت    خطم    از تشویش    تلخم

قسم به این­همه جایِ خالیِ پشتِ پنجره­ها تلخم

آن­قدر

اقیانوس…

اقیانوسی از گلوکز حتا

فارسی را

            در کام

                      شیرین نمی­تواند کرد

ای بجاماندگان!

:ها

از جمیع جهات من یقرأ اَل آه

اَل آه

تا بگویم از تاریخ تلخ تنم

با همان دست­ها که پاشده بود و قلم شده بود حین خیابان

ــ وقتی تنها برهان قاطع کارد بود و جهالت رعنا

به نام یازده ستاره  یک ماه و یک خورشید

آفتاب …

برای همیشه غروب کرد

درحالی که می خندید

به رأی ما

               ما

                     ما

مردان    زنان     پیران    جوانان    کودکان     ایرانستان به تمامی

با لب­بسته دل­خسته

مثل حلقه ­های همدم زنجیر پیوسته

در قرائت این تاریخ بی­ حقی

چه بودیم

جز نوسان سکوت

در صیانت از اثرات انگشت­ها

:ها

تا بگویم آلات

آلات فعل فقط

بی مأوا    بی سهمی از لبخند    سرخورده به گیج    در افقی رو به انجماد    در اوج    اوج هیچ

نشستم

          به سال­ها­وُ

                         چراغ واژگانم افروخت میان دو افق

تا بود

مدارا بود و دار بود

سرع تا سرع

                  چشم انداز

ــ آز است و نیاز است این

آن­سان که در نماز و نیایش همگان

دستان خون چکان خویش را

رها کرده اند

                 بسوی هو

                               در باد

                                       تا رسم

                                                خیال شود   

                                                          ماگویه می کنم 

با چشمی که دیگر معتدل نیست ماگویه می کنم

تا رسیدن پاییز به خانه­ی این آغایان

ماگویه می کنم

که دل اگر بود

کجا

کِی آتش به قرابینه ­ها سرد می سوخت

به کدام زبان!

به کدام زبان می توانست بنشیند بر تیر چراغ وُ

سد کرده باشد هنوز  راه بهار را

ای کلاغ پیر!

:ها

عبارات می شوم میان عبارت

برای ­همین­ گه بخندی با غم

تا غریبه­ ی این افق که باشد

                                    دم

                                          بازدم

                                                   به پیش

                                                               در قاب بی تصویر …

حرامیان !

آه حرامیان از چتر کهکشانی امن و امان

لحظه هر لحظه

حلقه بر قافله تنگ است     «تر می کنند»

تنها آب دهانی می خواست که بگذرانی از حلق و آن الف لام بیم مقدس

دس   دس

ــ بس است دیگر مفعول­ها!

قافیه ­ای …

قافیه­ ای حتا نمانده است برای باختن

سرم را بالا می گیرم

به جست­جوی ریشه­ هایم در آن­سوی ابر ها

پناه!

پناه به دروغ­های سترگ

از کثرت ذوالفقار­قار ­قارهای بی قبضه

متفرق می­شوم

                    سطراسطر

                                  دریغ     درگلو     ذکر را     می­شکند

و خون

و خون

وخون با سیمای سرسام و سئوال از طاقت می چکد بر محراب

تا زندگی مرسوم شود در بیدادی که موطن ماست

کشتند…

شمس و عین القضات را کشتند

شمس!

         عین القضات من بودم

                                           پرده در پرده

با دهانی که ردیف در هم شکسته ­ی دندان­ها را در آغوش کرده است

و حافظه ­ای که تنها خاطرات سقوط را به یاد می ­آورد

در پرده آموختم

                     سپیدی یا سپیدی

:ها

باری!

سپیدی کاغذ در زیر سرانگشتان فرصت گول انگیزی ست برای آه­دم شدن به ناگهان­ها

ــ تا مجابم کند

چرخید

           با همان دست­ها که پاشده بودو چرخید

           به تکریم انگشت­های رکب خورده   

           تا مستجابم کند

چرخید

قلم چرخید بر ثقل خویش و نبشت:   «فاک»

به همین زبان

زبانِ زبان­بسته     که ذوب شد     زیر ذایقه     از فرط نگفتن

:گورستان   به تمامی    از گهواره آغاز می شود

به وقت عنتر آباد!

در آینه ­ها

هیچ تصویری نیست الا امضاهای مرگ

آی بهزاد­های مجوس!

تابوت­های خویش را بر شانه بگیر

و به نسبت مرگ

شناسنامه بخواه بخاطر جنین ­ها

صدا

صدا

صدای رشیدترین فکرها  در ماورای جرأت

هذیان است یا نجوا …

نفس

نفس

نفس به نفس

نفس حبس کنید ای سینه ­های مفخم

تا بگویم از حلاجی دار

الملک یبگا مع الظلم و لا یبگا مع الکفر

سحرگاهان     گلوی بریده     شکل     سرانجام می شود

از کثرت ذوالفقارقارقارهای بی قبضه

ــ مُهر بر دهان    که نام    فیصل ه­ای­ست    بر اوهام

آن­سان …

:چه قیل­سوفانه بار ناگفته ­های اجدادی را گردن گرفت و رفت ها!

باشد که آوار بهمن    افسار جهالت را    مزین کنیم

به اِراده  به آه گاهی

اشهدا محمد

                    لاکن     

                             آه 

                                      مختاری

                                                    مختاری…

ای شرزمین!

:ها

سیرت ما تا این غایت بر چه جمله است با خونی که می چکد از فارسی دم به دم

:هیس!

آرام!

محابا مکنید  ای لکنت­های­ های من

بخت خواب است

خواب است

تخت

         برقرار

                     ما

                             ما

                                      ما   به خطاهامان    می­کوشیم­­ و    می­کشیم

                                       می بُریم­وُ    می بَریم

و کسی انگار

روی این ردهای پا راه نرفته است

در تداومی که تقویم تقویم

تاریک تر می کند

این کوچه را

باری!

از وقتی مُهر مردودی مرداد مردمک­های مردم را : نم­دار مانده است

و اسفند

به یک بیست و نهم از انگشت اشاره ­اش

تقویم را

               ماگول گولگولک داد

این خانه

           تا آخرین چراغ

                             ایمان آورد

                                            به خاموشی

                                                              فراموشی

ــ فراموشی به تدریج ترس را زیبا می کند بر چهره ­ها

آن­سان

هرجا که نظر بود و آینده بود

بلادرنگ   از آسمان  درخت می­بارد    بر فرداها برای فریادها

تا بگویم در کمال خاکستری

دیگر نه شراب  نه شور تعقل  نه تفأل به رندی حافظ

باوری را دست­مایه ­ی باروری: کرد؟

نتواند…

                                                                                                                                                    نتواند!

که خواستن اگر توانستن بود  آـ آ این آزادی

با سیمای زنازاده ­ای شیر خوار

تا ابد

بد رشدو کم نمو نمی ماند اینجا بصورت میدان در مقیاس مشروطه

اَل آه

اَل آه

که شاه­وُ چراغ­ هم ­باهم­  به­ خانه  روا   نبوده است ها

اگرنه…

اگرنه از شکست نور در نیمه­ ی پر آن پیاله ­ی تلخ

دستی پا می شد

عبارت از عبارت می شد و می آمد به دق الغیاب

تا بگویم از دوست

                          هیچ­وُ

بی دلیل هی گریه کنم

برای فرداها

فاک!

بر بیت الملال­ها

ای پادشه خوبان

:ها

گردی از راهی نمی­خیزد

آهی نمی­خیزد

آسوده بخواب

بیداری مخدوش مخدوش است

باری!

این مدارا دار دار  دارها

شب­ های روزگاران را به درازا کشاند

آن­سان که جوانی را کوتاه کرده است

این­گونه به ناروا

از دُوران­ها به دَوران­ها

از هراس­ها به هرس­ها

غلطیدیم در گزاره­ های تلخ­ و فراموش رفتیم زیر سنگ: ها در حالت افقی مرگ گویی بر فراز این خانه می زاید شب و روز

بادی سرد …

بادی سرد      سال­ها را   می­بُرد و می­آورد
و در کوچه   سکوت را    جابجا می کرد هنوز

این ها بود و بود

تا جمع کرانه ­های جهان استعاره ­ی چه آهی باشم

چاهی باشدو سهم سینه از هوا

گریه

        گریه

                 گریه

                           گریه گیران گلو

با موسیقی مسمومی که هواها را رنگین کرده است

کمامکان جهالت رعناست در حالت انتظار

اَل آه    اَل آه

که جا برای افسوس بسیار است

لطفن با اشک خود ارجاعی مکنید

تا بگویم عمود باد

فاک دو عالم بر این ذایقه­ ها

آن­سان

که لکنت آونگ شد بر سرنوشت

                                              های­های

و من

با جوانی محفوظ در قاب

از پای همین پنجره

که بیشتر صدای شورش مردگان را به یاد می­آورد

محکوم به دم دادن چای با طعم منحصر به فرد کسی شدم

که تکه­ های آخرین بوسه را جا گذاشت روی تبم

و از آغوشی که تا آخرین دکمه باز بود

:ها

ــ در احتمال حادثه انبوه شد

اندوه شد

با صد سر سردرگم

از اختلال داغی که تیر می­ کشید در حد فاصل زانو و قلب

هزار انار ناگهان بر سینه ­ها  رویید

تا بگویم

پاد افرهی چنین خودتانیم حادثه…

حادثه!

حضور الکن هزاران سرباز بی پلاکم

با لهجه ­های لوچ­و چشم­های مشکوک کوک به فارسی

در خیابانی که سینه ­خیز از زیر پنجره می گذشت

سنگر گرفته­ اند  در پناه جاهل­ها

اشتیاق گفتن

خدنگ شد به گلو ها زل زده اند

از سوراخ رکیک مگسک به عبور و قبور مردم

ــ مشروط به فتح عقب­گرد

هی تکلال می شویم بصورت غیور در مادینگی عالم و

 تصنیف نخ­نماشدگی را  در تمام امور

ــ خوب می دانم

هوا تلخ است­و مرغ سحر

                                  عنقریب!

در خانه ­ای که باد سقف­ ام را برده است

این ساعت بی ­عقربه

با اتکا به پوکی دیوارهاو جمجمه ­ها

غبار سیال فراموشی را می­پاشد بر نیم­رخ اشیا

که یک تاریخ فرصت کم آورده ­ام

برای آه ­دم شدن

دل کم آورده­ ام تا دیده کنم به تماشای جهان

از کثرت ذوالفقارقارقارهای بی قبضه

ــ نه سیلی به ساق­ه است

نه میلی به صدا

تا بگویم   نمی­خواهم

دیگر نمی­خواهم سربازی باشم که این راه را تا آخر بدود که وزیر بمیرد

من فقط یک قلعه می خواهد برای آزادی

لغت بر لغت اندوختم

تا بگویم

این دیر یا زود پنج حرفی

 ماگویه­ ای ست که در انتهای روزگاران گفته بود

فردا دوباره سبز خواهم شد

سبز خواهم شد تا امنیت به مُقام آید

همراه با گریه و باران سر می­گیرم از مویه ­ی مادران­ و

پا به ­پای مردگانی که از صبح فردا تازه ­تریم

هی فکر می کنم

به جهانی پر از پنجره فکر می کنم

تا آفتاب این بار

از نقطه ­ای که تو دوست می­داری

                                              طالع شود

عن در امیدواری

عن بر امیدواری

اینجا کتری جوشید و مادر بزرگ به بهانه­ ی دم دادن چای توی آشپزخانه بخار شد

تا من به زبانی خشکیده از شرح کویر

ذیل مماشات تنم با ترک­های دیوار

با صدایی غلاف شده به نشانه ­ی تسلیم

و با ذکر البته ماگویه کنم

 ها می شد!

می شد با توبکتومی خطوط نفت مسیر کودتا را مسدود کرد

حتا اگر تو نکتومی در حد فاصل دو خشاب

ــ چقدر فارسی به چشم­های تو می­آید

در حالت آماده باش

اخوی!

روی بشکه­ های نفت بنویسید

:وطن کجایی ­ست که باید سکسه­ کرد به سلامتی سفره­ های خالی و تا ابد

خلخالی ­نامه خواند به افتخار مصدق

هنوز چسب زخم وارد می کنیم…

آی مسبب دق

تحفه­ ی آخر قجری!

آیا نمی شد

نمی شد از چارگوشه بازار چارسوق

نیمه ­ی قلب شعبان را دست گرفت

انداخت در بایگانی موزه

تمثیل ساخت از خاطرات چماق در یوزه

مستفاک کنید

:فاک!

که نستعلیق هم شکستن زیبایی ست

به همین زبان

زبانِ زبان بسته    که ذوب شد     زیر ذایقه    از فرط نگفتن

ای خاموشی!

این فراموشیِ همیشه خر صحنه

از کدام کودتا آب می خوریم

مظنه کنید

برای فرداها

تلخ  چقدر است  مظنه کنید