به خاطر دارم که در دهه ۵۰ خورشیدی نسل نو جوان ایرانی با طنز جدیدی آشنا شده بودند که بسیار مورد توجه همگان قرار گرفته بود چرا که این نویسنده ترک زبان ( که آثارش به فارسی سلیس ترجمه شده بود) پیام آور موضوعات روز و انتقاد شدید با زبان شیرین طنز بود که اتفاقا با فرهنگ ایران زمین هم بسیار هماهنگی داشت. قطعا شما خواندگان محترم با اسم او آشنا هستید او “عزیز نسین” است که دارای آثار بیشماری بود که محبوبترین آنها کتابهای جیبی با داستانهای کوتاه طنز بود. اجازه می خواهد دلیل انتخاب این مطلب را به اطلاع شما خوانندگان محترم برساند.

اول اینکه در این دوران قرنطینه و محدودیتهای شدید دیگر که مصادف با عید نوروزهم  شده بد ندیدم که کمی دنیای اطراف خود را با نگاه طنز آمیز بنگریم تا شاید حالمان بهتر شود. شما هم قطعا روزانه چندین پیام و توصیه بهداشتی برای جلوگیری از ویروس کرونا دریافت می کنید . امروز که از خواب بیدار شدم با خود تصمیم گرفتم که یکی از این توصیه ها را بکار گیرم از این رو بعد از شستن صورت و دندانها “سشوار”( که معمولا برای خشک کردن موهای سر استفاده میشود) را برداشته و جلوی بینی خود گرفتم تا ویروسهای کرونای مزاحم فرضی را از خود دور نمایم ( مطابق با پیامی که روز قبل دریافت کرده بودم) به یکباره خودم را جلوی آینه دیدم که با آن حالت غیر آشنا هم مضحک و هم غیر معمول بود و فلاش بکی (به قول فیلم سازان به عقب برگشتن) به یکی از داستانهای “عزیز نسین” داشتم که درباره آینه و تولید کنندگان آن داشت.

داستان از این قرار بود که در صبح بسیار زیبایی رادیوی شهر خبر بسیارجالب علمی را به اطلاع شنوندگان رساند که در ابتدا همگان را خوشحال نمود. خبر از این قرار بود که “دانشمندان کشورمان توانستند شعاع نوری را اختراع نمایند که با تاباندن آن در سطح شهر همه آینه ها قادرند تصاویر ثبت شده قبلی خود را از زمان تولید تا زمان کنونی به همه نشان دهند و مثل یک دستگاه ثبت/ضبط و پخش ویدیویی عمل می نماید و این پرتو نور قرار است از فردا ساعت ۶ صبح در سطح شهر تابانده شود.” در ادامه از شهروندان خواسته شده تا همه آینه ها را تمیزنموده تا در نشان دادن تاریخ ثبت شده موثر باشند. در ادامه این ماجرا نویسنده “عزیز نسین” به گوشه و کنار شهر رفته و عکس العمل شهروندان را مورد مطالعه قرار می دهد. اولین مورد مربوط به افسر بازنشسته ای بود که از این خبر بسیار خوشحال شد چرا که همیشه برای آماده شدن قبل از صبحگاه خود را با نشانهای افتخار و لباس ارتشی جلوی آینه درست مینمود و حالا قادر بود آن دوران افتخار را به فرزندان و نوه های خود نشان دهد و آنها را در افتخاراتش سهیم نماید. مورد بعدی گریمور معروفی بود که در سالیان متعدد فعالیت هنریش تعداد زیادی از هنرپیشه های معروف را گریم می کرده و حالا آینه معروفش همه این خاطرات را برای خودش و خانواده اش زنده می کند و دوران فعالیت حرفه ای ش قابل ثبت در تاریخ است. مورد سوم مربوط به محقق سرشناسی بود که موفق نشده بود همه اختراعات خود را به ثبت برساند اما حالا آینه ای که در آزمایشگاه او بوده شاهد بسیار مثبتی بر فعالیت های وی و حقانیتش می باشد. البته این همه ماجرا نیست چرا که مردم شهر آرام آرام به مواردی که نمی بایستی جلوی آینه هایشان انجام می دادند پی می برند.  پزشک زنانی که غیر قانونی اقدامات سقط جنین انجام می داده یا مدیر عامل شرکتی که متوجه می شود آینه دفتر کارش قادر است همه روابط نامشروع وی را با کارکنانش نشان دهد، یا مدیر زندانی که سالیان سال با گرفتن رشوه درمقابل آینه بزرگ  دفتر زندان تصور نمی کرده که کسی شاهد این موارد باشد!

به یک باره ورق برگشت و آینه ها که یاور ما بودند تا حقایق وجودیمان را فقط به ما نشان دهند، از حالا به بعد بر علیه ما همه زشتی ها را به همه نشان داده و مدرکی هستند بر محکومیت ما.  دیگر خبری از حاشا و پنهان کردن نیست. هیاهوی عجیبی تمامی شهر را فراگرفت. مردم در هر قشر و طبقه ای فقط به یک نتیجه رسیده بودند و آن نابودی آینه های موجود بود. حتی عده ای پا را فراتر گذاشته بودند و شیشه خانه و دفاتر کار را هم جدا از این ماجرا نمی دیدند و نمی خواستند هیچ ریسکی بنمایند. آن شب شهر نخوابید و همه بیمار گونه بیدار بودند و صدای شکستن آینه ها و شیشه ها در سراسر محلها بگوش می رسید . ساعت ۶ صبح اخبار محلی که قرار بود خبر انتشار نور را در سطح شهر اعلام نماید خبر دیگری را منتشر کرد به این صورت که” شنوندگان عزیز/ شهروندادن محترم خبر دیروز شوخی تبلیغاتی بوده که امید است برای روحیه خسته شما موثرو مفید بوده باشد. امروزاولین تولیدات شیشه و آینه کارخانه تازه تاسیس شهر به مراکز پخش منتقل شده و چنانچه به هر گونه ادوات و محصولات شیشه ای نیاز دارید از تماس گرفتن دریغ نفرمایید.”

شاید یکی دیگر از توصیه هایی که می تواند برای جلوگیری از ویروس کرونا موثر باشد شاد بودن- امید مثبت به آینده داشتن و موثر بودن در شرایط قرنطینه به هر طریقی که می دانید، باشد.

آرزومند سلامت – پیروزی و موفقیت شما برای گذر از این شرایط هستیم.               

farsadi.associates@gmail.com