صدای امریکا: طبیعی است که در این روزها با همه‌گیری ویروس کرونا و اخبار مربوط به آن که همه‌جا پیچیده، احساس اضطراب و نگرانی کنید.

با تعطیلی کامل برخی از شهرها، انزوای اجتماعی و قرنطینه، دورکاری و همزمان درس دادن به کودکان، و بیکار شدن به خاطر بسته شدن کسب‌ وکارها، و از همه مهمتر از دست دادن عزیزان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و یا ترس از ابتلا به آن، همه می‌توانند نگران‌کننده باشند. ولی روان‌شناسان راه‌هایی را پیشنهاد داده اند که به کار بستن آنها شاید بتواند از تشدید اضطراب، ترس، و نگرانی بکاهد.

۱- از اضطراب و نگرانی خود آگاه باشید و آن را انکار نکنید

درست است که هرچه بیشتر به خودتان بگویید نگران هستید، بیشتر به شما تلقین می شود و این می‌تواند بر شما و اطرافیانتان اثرات منفی‌ داشته باشد. اما در عین حال آگاهی داشتن از این نگرانی و انکار نکردن آن می‌تواند شما را برای رویارویی با آن در آینده آماده کند. درست مثل نگرانی قبل از امتحان:‌ اگر نگران نباشید، درس نمی‌خوانید! پس نگرانی به خودی خود بد نیست.

۲- اطلاعات را کامل و جامع دریافت کنید و تنها به اعداد و آمار تکیه نکنید

همان‌طور که تعداد مبتلایان و تلفات از کرونا را پیگیری می‌کنید، به تعداد افرادی که درمان شده‌اند و به راه‌های پیشگیری نیز توجه نشان دهید.

۳- گاهی از اخبار و ‌شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

دنبال کردن مداوم یک خبر می تواند بر روحیه شما تأثیر منفی بگذارد. در ضمن بسیاری از مطالبی که آنلاین می‌خوانید ممکن است درست و موثق نباشند.

۴- از نظر فیزیکی فعال باشید

ورزش‌هایی مثل یوگا هم برای بدن و هم برای روح و روان مفید هستند، و می‌توان آن را در خانه و با تماشای ویدیوهای آنلاین انجام داد.

۵- تعادل تغذیه خود را حفظ کنید و شب زود بخوابید

چون در خانه قرنطینه هستید احتمال پرخوری و یا خوردن غذاهای ناسالم زیاد است. این شامل مصرف مشروبات الکلی نیز می شود. و تنها به این دلیل که سر کار نمی روید و نباید زود بیدار شوید تا دیر وقت بیدار نمانید.

۶- با دوستان و اقوام در تماس باشید

چون در خانه در انزوای اجتماعی هستید دلیل نمی شود که با مردم تلفنی و یا از طریق چت ویدیویی تماس نداشته باشید. به جای بحث در مورد ویروس کرونا با غریبه‌ها، در شبکه‌های اجتماعی با عزیزان‌تان گپ بزنید.