صدای امریکا: به دنبال شیوع گسترده ویروس جدید کرونا کووید۱۹ در سطح جهانی، دولت ایالات متحده اعلام کرده است بودجه بیشتری را برای کمک به ۶۴ کشور درگیر با این ویروس اختصاص می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد واشنگتن حدود ۲۷۴ میلیون دلار برای این منظور تخصیص می‌دهد. این مبلغ شامل ۱۰۰ میلیون دلار کمکی است که قبلا در ماه فوریه اعلام شده بود.

حدود ۱۱۰ میلیون دلار کمک مالی جدید برای مقابله با این فاجعه بین المللی، و ۶۴ میلیون دلار نیز به عنوان کمک بشردوستانه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعطا خواهد شد.

افغانستان، پاکستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، و ازبکستان از جمله کشورهای آسیب‌پذیرتر در برابر پاندمی کرونا هستند و می‌توانند کمک‌های ایالات متحده را دریافت کنند.

وزیر خارجه آمریکا ۱۱ فروردین با تاکید بر این که واشنگتن بارها پیشنهاد کمک به مردم ایران را مطرح کرده و جمهوری اسلامی آن را رد کرده، مردم ایران را قربانیان تصمیم رژیم دانست.

مایک پمپئو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «این یک بحران انسانی درون جمهوری اسلامی ایران هم محسوب می‌شود. ما پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه خود را ارائه داده‌ایم.»

وی افزود: «ما پیشنهاد کرده‌ایم اگر نمی‌خواهند از آمریکا کمک بگیرند، ما به کشورهای دیگر کمک می‌کنیم تا کمک‌هایشان را به ایران بفرستند … پیشنهاد ما هنوز هم به جای خود باقی است.»

وی پیشتر نیز گفته بود که رهبران برخی کشورها از جمله ایران و کره شمالی به جای پذیرش کمک‌های ایالات متحده برای کمک به وضعیت مردم‌شان، به ساختن بمب و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده می‌پردازند و به مردم‌شان آسیب می‌رسانند.