به گزارش خبرگزاری سی‌بی‌سی، خانواده‌های کشته‌شدگان حمله موشکی سپاه پاسداران به پرواز اوکراینی در ایران از خطوط هوایی کشورهای اروپایی و بین المللی خواستند مادامی که تهران در خصوص حمله موشکی به هواپیمای پرواز ۷۵۲ همکاری کامل نکرده و عاملان آن را مجازات نکند، از مذاکره با دولت ایران برای ادامه پروازها از آسمان ایران بپرهیزند.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین المللی اوکراین، که در تاریخ هشتم ژانویه ۲۰۲۰ / در ۱۸ دی ۱۳۹۸ با ۱۷۶ سرنشین از تهران راهی کی‌یف پایتخت اوکراین بود، دقایقی پس از آغاز مسیر خود بر اثر حمله موشکی سپاه پاسداران در حوالی شهر جدید پرند استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن، که عمدتا ایرانی‌تبار بودند، کشته شدند. این فاجعه ساعاتی پس حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد در عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است، روی داد.

یک انجمن به نمایندگی از سوی خانواده قربانیان در یک عریضه اینترنتی از شرکت آلمانی لوفت‌هانزا خواسته است که از استفاده از آسمان ایران خودداری کند. این درخواست پس از آن ارائه شد که سایت های خبری در ایران گفتند شرکت‌های هواپیمایی اروپایی تحت رهبری لوفت‌هانزا در مورد استفاده از آسمان ایران مذاکرات گسترده‌ای داشته‌اند.

به نوشته سی‌بی‌سی، از زمان آغاز این عریضه در روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ که خودش نیز همسر و دخترش را در این فاجعه از دست داده است، می‌گوید که حکومت ایران باید مسئول شناخته شود. پرواز سانحه‌دیده اوکراینی ۵۵ شهروند کانادایی داشت.

پیشتر نیز دیدبان حقوق بشر مقامات جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده بود که «طبق روال گذشته، از قبول مسئولیت فرار می کنند و به جای آن که جزئیات تحقیقات مربوط به سرنگون کردن هواپیما و مقصران آن اشتباه مرگبار را ارائه کنند، افرادی که به جان باختن ۱۷۶ نفر معترض شده بودند را محکوم کرده‌اند.»

به گفته این نهاد حقوق بشری، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اواخر آوریل ۲۰۲۰ دست کم ۱۳ نفر را صرفا به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز به حمله مرگبار سپاه به هواپیمای اوکراینی و انکار اولیه حکومت ایران در حمله به آن هواپیمای مسافربری، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرد.

مقامات ایران به رغم انکارهای اولیه‌شان، سرانجام پس از انتشار گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکایی اعلام کردند که هواپیمای اوکراینی را به اشتباه با موشک ضدهوایی هدف قرار دادند و سرنگون کردند.

نقل از صدای امریکا